RIVM: verlagen snelheid N-weg heeft geen effect

Datum:
  • zaterdag 23 november 2019
  • in
  • Categorie: , ,
  • Schagen - Vrachtwagens stoten zelfs meer uit bij 60  per uur


    Koen van Eijk 23-11-2019

    Met onderzoek naar verlaging van de maximumsnelheid op provinciale wegen zal de provincie Noord-Holland gauw klaar zijn.

    Het RIVM en TNO hebben het al uitgezocht: verlaging van de snelheid heeft geen effect op de uitstoot en neerslag van stikstof. Sterker: vrachtwagens stoten bij 60 kilometer per uur meer uit dan bij 80 per uur. 

    Vrachtwagens stoten zelfs meer uit 
    bij 60 per uur

    Het provinciale onderzoek is het provinciebestuur opgedragen in een motie van D66 en GroenLinks die vorige week in Provinciale Staten is aangenomen. 

    Bekeken moet worden of de maximumsnelheid op provinciale wegen omlaag moet van 100 naar 80 kilometer en in de buurt van Natura 2000-gebieden zelfs naar 70 of 60 kilometer per uur. 

    In de Kop van Noord-Holland zijn er nog twee weggedeelten waar een maximumsnelheid van 100 kilometer geldt: de N242 tussen Oude Niedorp en globaal de gemeente Winkel en de N99 langs het Balgzandkanaal; tussen van Ewijcksluis en Den Helder. Laatstgenoemde weg is overigens niet van de provincie Noord-Holland maar van het Rijk. 

     Nog dit jaar moet in kaart zijn gebracht welk effect zo’n snelheidsverlaging zou hebben op de stikstofuitstoot. Nu blijkt dat RIVM en TNO dergelijke onderzoeken al op de plank hebben liggen. Volgens een rapportage van RIVM is vermindering van neerslag van stikstof in het milieu ’zeer gering’ bij een verlaging van 100 naar 80 kilometer per uur op N-wegen. 

    „Dat komt vooral omdat er maar weinig N-wegen zijn waar je 100 kilometer per uur mag rijden. Het aantal autokilometers op die wegen is beperkt. Bovendien halen de meeste auto’s die snelheid niet vanwege drukte, rotondes en verkeerslichten”, aldus een RIVM-woordvoerder. Daarnaast heeft TNO berekend dat verlaging van 80 km per uur naar 70 of zelfs 60 ’geen vermindering van emissies en stikstofdepositie oplevert’. Sterker: vrachtwagens die 60 of 70 rijden, stoten meer stikstof uit dan vrachtwagens die 80 per uur rijden. Een TNO-woordvoerder: „Vrachtauto’s hebben een ’sweet point’ waarop ze het lekkerst lopen. Dat is rond de 80 tot 100 km per uur. Rijden ze langzamer, dan stoten ze meer uit. Vergelijk het met files. Auto’s rijden heel langzaam, maar zijn toch enorm vervuilend.” 

    Marge 

    Overigens moeten vrachtwagens gebouwd na september 2018 zodanig zijn afgesteld dat er een bredere marge is waarbinnen de motor zuinig loopt. „Maar vrachtwagens gaan lang mee. Dus de meeste stoten rond de 80 minder uit.”  

    Niettemin gaat het provinciale onderzoek door, aldus D66-Statenlid Marcel Steeman. „De opdracht is gegeven. Dat RIVM en TNO snel schakelen, is mooi. Daar hebben we wat aan. Maar er valt nog meer te onderzoeken. Zoals de effecten van een lagere snelheid op fijnstof, geluid en microplastics door slijtage van banden.”

    Noordhollands Dagblad

    0 reacties :

    Een reactie posten