Raad Hollands Kroon vindt ton voor feestje ’lancering’ Waddenpoort Den Oever te veel

• vrijdag 8 november 2019
  • Categorie: , , ,
  • Dat de begroting van Hollands Kroon voor komend jaar zou worden vastgesteld, daar twijfelde voorafgaand aan de vergadering geen raadslid over.

Wel wordt het feestje vanwege de lancering van Waddenpoort Den Oever als het aan de raad ligt uitgesteld.
    Zowel oppositie- als coalitiepartijen in Hollands Kroon zijn blij met de zwarte cijfers die de gemeente komend jaar en - volgens de raming - de jaren daarop schrijft. ,,Er is nog ruimte voor investeringen en nieuw beleid. Dat is niet alle gemeenten gegeven’’, zei Enno Bijlstra namens coalitiepartij VVD.
    Toch zijn er wel risico’s waar de gemeente mee te maken heeft. ,,Wij maken ons zorgen over de oplopende kosten voor het sociaal domein en de jeugdzorg’’, aldus fractievoorzitter Jip Pancras van collega-coalitiepartij Senioren Hollands Kroon (SHK). ,,We willen graag dat burgemeester en wethouders de gemeenteraad vroegtijdig informeren als de kosten daarvan oplopen.’’
    Een ander risico is volgens de VVD het uitstellen van investeringen. ,,Neem bijvoorbeeld de scholenbouw in Hippolytushoef. Dat project staat in de boeken voor 23 miljoen euro. Als de kosten stijgen vanwege uitstel, kan dat zomaar miljoenen schelen.’’, stelde Bijlstra.

Open dagen

Bijna raadsbreed is er de oproep aan het college om de communicatie tussen inwoners en de gemeente te verbeteren. Hoewel het college daarvoor al acties heeft aangekondigd in de begroting, wil een meerderheid van de raad dat er in het tweede kwartaal van 2020 een voorstel op tafel komt over andere mogelijkheden. Daarbij wordt bijvoorbeeld gedacht aan open dagen op het gemeentehuis, aanpassing van de website en informatieavonden voor nieuwkomers in de gemeente. Burgemeester Rian van Dam ziet de motie als ondersteuning van het beleid.
    Ook vindt een raadsmeerderheid dat de 100.000 euro die het college in de begroting heeft gereserveerd voor het komende zomer ’feestelijk lanceren’ van Waddenpoort Den Oever te riant. In een motie van de coalitiepartijen SHK en VVD en de oppositiepartijen ChristenUnie, GroenLinks, Anders en D66 (samen 17 van de 29 zetels) wordt het college onder meer gevraagd het feest te combineren met bijvoorbeeld de heropening van de vernieuwde Afsluitdijk of te koppelen aan de Visserijdagen. Dit om een reductie van de kosten te bereiken. Met de toezegging van het college dat dit zou worden onderzocht werd de motie voor stemming alsnog ingetrokken.
    Noordhollands Dagblad

Het is de cultuur van Hollands Kroon om niet met de bevolking te communiceren, dat gebeurt nu niet en dat heeft ook nooit plaatsgevonden.Het zal ook niet plaatsvinden zolang VVD,CDA en PvdA hier de dienst uitmaken.

PvdA heeft maar twee zetels in de raad. De dienst wordt uitgemaakt door vvd, CDA en shk (v/m vvd en cda).

Anoniem 2, de PvdA heeft altijd een prominente rol gespeeld in HK/Anna Paulowna en heeft tot nu toe geen kritisch geluid laten horen richting college. Dat doen ze ook niet want de PvdA heeft niets meer te maken met de partij die ze eens geweest is: een partij voor de arbeiders.

Komen er galgen op de Oeverse haven te staan tijdens het feest? Zodat vissers zich daarin kunnen opknopen als men het beleid klaar heeft n.a.v. door de Groningse gedeputeerde Staghouwer gepushte onderzoek naar de invloed van de garnalenvisserij (doelstelling vissers verjagen van Waddenzee) op de bodem? Wat een feest, voedselvoorziening en aanverwante bedrijven de nek omdraaien om in te ruilen voor toerisme conform Agenda 2030.......