Nog geen oplossing voor de miljoenenschuld van Willemsoord bv, uitstel van samenvoegen stichtingen

• zondag 3 november 2019
  • Categorie: , ,
  • Omdat er nog geen oplossing is voor de 17 miljoen euro schuld van Willemsoord BV, kunnen die organisatie en Stichting Stelling Den Helder nog niet worden samengevoegd in een nieuwe erfgoedstichting.

Dat blijkt uit stukken die burgemeester en wethouders hebben gestuurd naar de raadscommissie bestuur en middelen.
    De gemeenteraad wil dat de erfgoedorganisatie ’zorgvuldig en stapsgewijs’ tot stand wordt gebracht. De politici vinden ook dat de gemeente bij het overdragen van het vastgoed eerder moet denken aan uitgifte in erfpacht dan aan overdracht van juridisch en economisch eigendom.
    Verder moeten fiscale en financiƫle vraagstukken worden onderzocht die te maken hebben met de overdracht van het vastgoed dat nu is ondergebracht in Willemsoord BV. Ook moet een oplossing worden gezocht voor eerdergenoemde schulden van Willemsoord BV.
    Op 25 november neemt de gemeenteraad een besluit over de erfgoedorganisatie. Als de volksvertegenwoordiging groen licht geeft, kan stap 1 worden gezet: tussen 1 december dit jaar en juni 2020 wordt Stichting Stelling Den Helder omgevormd naar Stichting Erfgoed Den Helder. Een externe interim-directeur gaat de organisatie leiden. Hoewel Willemsoord dan nog geen uitmaakt van de erfgoedstichting, zullen beide organisaties wel nauw met elkaar samenwerken, verzekert wethouder Heleen Keur.
    Tussen juni 2020 en augustus 2020 gaan personeel en werkzaamheden van Willemsoord BV over naar Stichting Erfgoed Den Helder. In stap drie wordt bepaald hoe Willemsoord in financieel opzicht onderdeel wordt van de stichting. Wanneer dat gebeurt is nog niet duidelijk. Wethouder Keur: ,,We willen dat in elk geval nog in deze bestuursperiode doen.’’
    Noordhollands Dagblad