Logiescentrum Agriport hoopt dat alle 360 Oost-Europese uitzendkrachten zich thuis voelen in het hotel.

• dinsdag 26 november 2019
  •  HOLLANDS KROON - MIDDENMEER - Maar wel allemaal op de fiets naar het werk

MIDDENMEER
    Adi Bularda is hoofd Services van het Logiescentrum Agriport in Middenmeer. Zijn doel is dat alle bewoners het er naar hun zin hebben. „Die mensen werken hard en als ze hier thuis komen moeten ze zich tevreden voelen”, vindt hij.
    Hij woont al twintig jaar in Middenmeer, heeft jarenlang in West-Friesland gewerkt, kent de regio en omgeving en is zodoende een vraagbaak voor velen.
    „Ik ben hier iedere morgen om half zes, want ik wil er zijn als ze naar hun werk gaan. Het moet er keurig en verzorgd uitzien als ze weggaan, en ook als ze weer terugkomen. Er is hier alles wat je van een hotel mag verwachten, niet alleen de regels, ook de service.”

Ergernis

Bularda ergert zich als uitzendkrachten negatief bejegend worden. „Natuurlijk zwierf hier ook wel eens een blikje bier, maar je laat toch geen hele groep opdraaien voor een paar procent huftergedrag? Kijk eens hoe het er hier nu van binnen en buiten uitziet! We zijn nog nauwelijks een half jaar bezig en alles loopt op rolletjes.”
    Rond het LCA ziet het er overigens netjes uit. Want de regels zijn duidelijk. Er mag alleen buiten worden gerookt, en peuken moeten in de bakken worden gedumpt. Biertje drinken mag alleen op de kamer, maar daar mag dus per se niet worden gerookt en drugsgebruik is helemaal uit den boze.
    Er wonen twee mensen per kamer. De gemiddelde leeftijd ligt rond de dertig jaar. „Stelletjes kunnen bij elkaar, vrienden ook, en als het eens niet meer klikt zoeken en vinden we altijd een oplossing.”
    Bij de fietsenstalling staan de honderden fietsen keurig in de fietsenrekken. De kapotte fietsen staan iets apart. „Ja, daar heeft de fietsenmaker in Medemblik een goeie aan”, zegt Bularda. De auto’s op het parkeerterrein zijn voor privéritjes en om naar huis te rijden, want: ook door weer en wind op de fiets naar het werk.

Supermarkt

Bij de entree van het LCA is een supermarktje. „Is iedereen best blij mee. Is van een externe partij en die zorgt er voor dat hier ook producten uit Oost Europa kunnen worden gekocht. Maar onze bewoners weten ook de supermarkten in de omgeving wel te vinden.”
    Bularda is bijzonder trots op de verschillende wasruimten in de gebouwen.
    „We hebben heel wat wasmachines. Wat wil je? Die mensen staan de hele dag te werken in de kassen. Daarom hebben we industriële wasmachines aangeschaft, die heel economisch wassen, 45 minuten in plaats van twee uur. En de bewoners hoeven niet in de rij staan te wachten, want reserveren kan je via de app op je mobiel en dat voorkomt dus heel wat ergernis. Iedereen is erg te spreken over dit systeem. Overigens is de hele energievoorziening aangesloten op het waternet van de ECW.”

Studio

De kamers zijn vergelijkbaar met studentenappartementen. „Het zijn eigenlijk studiootjes, een kamer met keukentje en een slaapruimte.”
    De serviceteams bestaan uit meerdere mensen. Er is altijd een beheerder aanwezig die alles regelt wat je ook van een hotel mag verwachten. „Hier in de gebouwen op Agriport hebben we vier speciale beheerderskamers omdat deze mensen in dienstverband werken en continu aanwezig zijn.”
    Sport en recreatie is volgens Bularda nog niet echt een item.
    „Iedereen is de hele dag fysiek al behoorlijk in de weer, en zo veel extra vrije tijd is er niet want velen willen ook nog op zaterdag werken. We hebben wel wat ruimte voor tafeltennis, tafelvoetbal en een paar pooltafels. Buiten is er een sportveldje, en ik denk er over om in het voorjaar buiten wat meer recreatieruimte en een barbecue te maken. En voorts ja, wat je net als iedereen, in het weekend maak je wel eens een uitstapje hier en daar naar toe.”
    Wie bepaalt wie er in het LCA komen wonen? Daarover is rayonmanager Vincent Jansen Helder: „Wie hier woont, werkt voor NL Jobs. Dat is de organisatie die de gebouwen heeft neergezet, die de eigenaar is, en die zorgt dat iedereen werk heeft. We huisvesten ook nog arbeidsmigranten in woningen. Het is een bewust mix, hotels en woningen.”
    Naast de werving en de huisvesting regelt NL Jobs ook de verzekering en Nederlandse les. „Daarvan wordt goed gebruik gemaakt. Een deel van de mensen komt hier om veel geld te verdienen en weer naar hun land terug te keren. Anderen komen om zich hier te vestigen en te verblijven.”
    Jansen: „We werken aan goede contacten met betrokkenen in de omgeving, we hebben prima afspraken met de Veiligheidsregio, onze beheerders zijn 24 uur per dag bereikbaar en we hebben voor ziek en zeer afspraken met de huisartsenpraktijken in Opmeer en Middenmeer.”
    Noordhollands Dagblad

Dekker zei

Met alle prachtige verhalen over WERKGELEGENHEID voor Noord Holland zal worden bedoeld de werkgelegenheid voor goedkope BUITENLANDSE arbeidskrachten, niet of nauwelijks voor de lokale Noord Hollandse bevolking.