Gemeenten verdienen miljoenen aan Eneco, ook Castricum heeft aandelen

• maandag 25 november 2019
  • Nederlandse gemeenten zijn spekkoper bij de verkoop van energiebedrijf Eneco.

Zo zal Rotterdam, de grootste aandeelhouder, bijna 1,3 miljard euro ontvangen als de overname rond is. Den Haag krijgt zo’n 675 miljoen euro. Dordrecht mag een bijschrijving van ongeveer 368 miljoen euro verwachten. Ook Castricum heeft aandelen die zo’n 23 miljoen euro waard zijn.
    De kopers betalen 827,06 euro per aandeel Eneco. Als de overname rond is, gaat er nog 0,5 tot 1 procent aan transactiekosten van de opbrengst af.
    Den Haag heeft al eerder besloten waar het Eneco-geld aan moet worden besteed. De helft is bestemd voor het verbeteren van ’duurzame mobiliteit’. Verder gaat 30 procent naar ’energietransitie’ en 20 procent naar verbetering van de openbare ruimte.
    Eneco is momenteel nog in handen van 44 gemeenten in Zuid-Holland, Noord-Holland, Friesland, Gelderland en Utrecht. Rotterdam is de grootste aandeelhouder met 31,69 procent van de aandelen. Den Haag volgt met 16,55 procent. Dordrecht heeft 9,05 procent. Onder de kleinere aandeelhouders zijn gemeenten als Delft, Zoetermeer, Amstelveen, Schiedam, Zandvoort en Haarlemmermeer.

Overname

Een consortium van conglomeraat Mitsubishi Corporation en energiebedrijf Chubu betaalt 4,1 miljard euro voor de overname. Eneco benadrukt dat de Japanners zich voor de lange termijn aan Eneco willen verbinden. Daarbij wordt in het bijzonder gewezen op de duurzame koers van het energiebedrijf.
    Volgens Eneco gaat het om een akkoord tussen de Japanners en de aandeelhouderscommissie. De 44 gemeenten die momenteel de stukken in handen hebben, krijgen de komende periode de mogelijkheid om tot verkoop over te gaan. Rotterdam en Den Haag zijn grootaandeelhouders.
    Het bod gaat door als 75 procent van de aandeelhouders akkoord is. Verder moeten relevante autoriteiten nog akkoord geven. Dat moet volgens Eneco voor de zomer van 2020 zijn gebeurd.
    Onder de vleugels van Mitsubishi moet Eneco internationaal aan de weg gaan timmeren. Eneco wordt daarbij het Europese centrum van de energie-activiteiten van Mitsubishi. De merken van Eneco, de bedrijfscultuur en de bedrijfsidentiteit blijven volgens het energieconcern ongewijzigd. Ook qua werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden verandert er niets. Het hoofdkantoor blijft gevestigd in Rotterdam. Deze toezeggingen zijn voor een periode van zeker vijf jaar.
    Wel zal topman Ruud Sondag na afronding van de deal aftreden. Hij blijft wel als adviseur bij Eneco betrokken. Sondag zal volgens Eneco door een Nederlander worden opgevolgd.
    Het gesloten akkoord heeft de steun van het bestuur en de raad van toezicht van Eneco. Ook de centrale ondernemingsraad heeft positief geoordeeld, aldus Eneco. Volgens het bedrijf blonk het bod van de Japanners uit in prijs en transactiezekerheid en was het ook voor de medewerkers de beste optie. Mitsubishi Corporation wordt voor 80 procent eigenaar en energiebedrijf Chubu voor het resterende deel. Zij financieren de transactie volledig uit eigen middelen.
    Tot en met 2022 zal Eneco zeker 1 miljard euro investeren in duurzame energie, voornamelijk in windprojecten. Deze investeringen zullen voornamelijk in Nederland worden gedaan, maar ook in België en Duitsland staan investeringen op de rol.
    Noordhollands Dagblad