Geen opwarming in Verenigde Staten sinds 2005. Officiële cijfers van de NOAA schetsen ontnuchterend beeld

• donderdag 28 november 2019
  • Categorie:
  • Er is al sinds 2005 geen sprake geweest van opwarming in de Verenigde Staten, blijkt uit gegevens van de Amerikaanse meteorologische dienst NOAA.
    28-11-2019
    Sinds januari 2005 verzamelt de dienst temperatuurgegevens met behulp van het nieuwe Climate Reference Network (USCRN). Dit netwerk bestaat uit 114 meetstations die verspreid zijn over de aaneengesloten staten.
    Iets kouder
    De stations zijn doelbewust ver uit de buurt van stedelijke gebieden geplaatst zodat de temperatuurwaarden niet kunnen worden beïnvloed door het microklimaat van de stad. De nieuwe meetstations laten zien dat er sinds 2005, het moment waarop is begonnen met de metingen, al geen sprake meer is van opwarming in de VS. Sterker nog: in Amerika is het in vergelijking met 14 jaar geleden zelfs iets kouder geworden.
    Eenzelfde beeld
    Politici, klimaatactivisten en media beweren vaak dat de aarde opwarmt, maar uit de temperatuurgegevens blijkt dat dit in ieder geval in de VS niet het geval is. De ruwe data die afkomstig zijn van de oude meetstations laten eenzelfde beeld zien, namelijk dat het nu ongeveer even warm is als 80 jaar geleden.
    Controversiële aanpassingen
    De enige opwarming sinds 1930 is het gevolg van controversiële aanpassingen aan de ruwe data. Satellietgegevens laten daarnaast zien dat het wereldwijd slechts 0,15 graad Celsius warmer is geworden sinds 2005.
    Bron:
    www.ninefornews.nl