D66, GroenLinks en PvdD willen nationaal glyfosaatverbod

• zaterdag 2 november 2019
  • Categorie: , ,
  • Nu Duitsland en Oostenrijk wetten hebben aangenomen die glyfosaat verbieden, moet Nederland ook helemaal glyfosaatvrij worden.
    Dat stelde PvdD-Kamerlid Frank Wassenberg, met steun van GroenLinks en D66. Tjeerd de Groot (D66) vroeg van de minister een garantie dat in Nederland volgend jaar geen geelgespoten velden meer te zien zijn.
    Andere partijen gingen hier niet in mee. „Het irriteert me dat de partijen die het CDA verwijten geen vertrouwen hebben in de wetenschap, als wij vraagtekens stellen bij de berekeningen van het RIVM, nu twijfelen aan de analyses van de EFSA en het CTGB”, stelde Maurits von Martels (CDA). Helma Lodders (VVD) wees erop dat de overheid boeren verplicht om vanggewassen in te zaaien. „Dan kun je niet tegelijkertijd het middel om die weer te verwijderen, verbieden.” Als glyfosaat wordt verboden, vond ze, dan moet ook de verplichting voor vanggewassen verdwijnen.

Geen verbod

Maar Nederland zal de komende jaren geen glyfosaatverbod voor de landbouw invoeren, vertelde minister Schouten. „Het is een toegelaten middel, en dat kun je niet zomaar verbieden.” Oostenrijk en Duitsland lopen daar nu ook tegenaan, vertelde ze. In Duitsland gaat de wet pas vanaf 2023 gelden, het jaar waarop glyfosaat herbeoordeeld wordt. Met de wet gaat het land ervan uit dat die herbeoordeling negatief uitvalt. En Oostenrijk weet nog niet hoe het de wet kan uitvoeren.

Geen alternatief

In Nederland is glyfosaat verboden voor gebruik buiten de landbouw. Daar is zo’n verbod houdbaar, stelde de minister, omdat er voldoende alternatieven zijn. Ze merkte op dat Duitsland dergelijke verboden nu ook in gaat stellen. „Dat land gaat nu doen wat Nederland al lang doet.”
    Voor het gebruik van glyfosaat in de landbouw zijn er echter geen alternatieven, betoogde de minister, en een verbod zou dan leiden tot rechtszaken en schadeclaims tegen de Staat, die de Staat zou verliezen.
    Het leidde tot een verhitte discussie met De Groot, die van mening was dat die alternatieven er wel zijn. „Kijk bijvoorbeeld naar biologische boeren”, stelde hij, „of naar melkveehouders bij CONO.” Maar die alternatieven waren niet voldoende, stelde Schouten. Laura Bromet (GroenLinks) verzuchtte dat de weigering van de minister om een verbod in te voeren, verder ging dan onmacht en grensde aan onwil.
    „Dan zijn er wel heel veel onwillige landen in Europa”, antwoordde Schouten. „In de hele EU is er nog geen land dat succesvol een verbod op glyfosaat in de landbouw heeft ingevoerd.”

Akkerwijzer.nl logo