Commentaar: Het is nog niet te laat voor het Waddenfonds

• Gelukkig is het niet te laat. Er zit nog zo’n 200 miljoen euro in de pot

7-11-2019

Arend van Wijnbergen
    Het Waddenfonds dat rond de eeuwwisseling is opgericht om natuur en landschap te beschermen, besteedt zijn geld vooral aan kunst-, natuur en energieprojecten, toeristische voorzieningen, veerboten, buurthuizen, films, visvijvers, bunkers en kerken. Wat de natuur is opgeschoten met de 400 miljoen euro die tot nu toe uit het fonds is gehaald, is onduidelijk.
    Die conclusie van een onderzoek van Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant en journalistiek platform Investico is pijnlijk. Blijkbaar waren er van te voren geen heldere doelen voor het fonds. Het was zoeken naar zinvolle projecten om de beschikbare 600 miljoen euro aan uit te geven. Daardoor werd het een grabbelton voor iedereen die leuke plannen had in het gebied.
    Dat is een ongezonde situatie. Vooral hobbyisten en slimme ondernemers lijken te hebben geprofiteerd. Het is niet eerlijk dat buurthuizen die toevallig dicht bij de Wadden liggen gemakkelijk geld krijgen voor nieuwbouw of renovatie terwijl dorpen even verderop het zelf moeten zien te redden. Dat bestuurders van de provincies zelf kunnen beslissen over de bestemming van het geld, geeft ook nog een kwalijke geur van belangenverstrengeling.
    De grote vraag is of het anders had gekund. In de politiek wordt wel vaker simpelweg een pot met geld klaargezet om een bepaald probleem op te lossen. In dit geval was het probleem dat de natuur van de Wadden te lijden had van de gaswinning en van andere economische activiteiten. Het fonds lijkt vooral bedacht te zijn als schaamlap voor die aantastingen van een uniek natuurgebied. Maar een goed plan om iets te doen tegen die achteruitgang van de natuur is er schijnbaar niet geweest.
    Terugkijkend had eerst goed onderzocht moeten worden wat een zinvolle manier is om de natuur en het landschap in het gebied te beschermen. En was het wel zo verstandig om al in het begin te besluiten dat het geld ook naar de economische ontwikkeling mocht gaan? Het risico is nu dat als deze pot op is, niets meer wordt gedaan voor de natuur in de Waddenzee. Terwijl er wel degelijk grote problemen zijn.
    Gelukkig is het niet te laat. Er zit nog zo’n 200 miljoen euro in de pot. Daar moet toch iets nuttigs mee gedaan kunnen worden.