Column: Miljonairsfamilie Geurts betrokken bij (thuis)zorg in Hollands Kroon

• maandag 4 november 2019
  • Categorie: , ,
  •  Wat heeft een miljonairsfamilie die hard op weg is naar een vermogen van een half miljard te maken met Hollands Kroon?
    1-11-2019

Deze familie is betrokken bij de zorg voor Hollands Kroners. Miljonairsfamilie Geurts is namelijk de eigenaar van ’Incluzio Hollands Kroon’ en ’Axxicom’. Incluzio levert, de naam zegt het al, inclusieve zorg. Van het bepalen wat een zorgvrager nodig heeft tot het verlenen van zorg: alles hoort erbij. Een flink deel van die zorg koopt het bedrijf in bij andere zorgbedrijven.

En als hoogbejaarde mensen hun woning niet meer schoon kunnen houden schakelt de familie Geurts hun eigen thuiszorgbedrijf, Axxicom, in.

De thuiszorgmedewerksters, door een voormalig wethouder van een buurgemeente ’poetsvrouwen’ genoemd, verdienen bij dat bedrijf 10,76 per uur (bruto).

Enkele jaren geleden gaf de gemeente de zorg in handen van het bedrijf van de familie Geurts. Blijkbaar was de offerte van het bedrijf financieel gunstig, want wethouder Mary van Gent was erg blij met het contract met het zorgbedrijf van de familie Geurts. Toch kampt het bedrijf vanaf het begin met financiĆ«le tekorten. Blijkbaar had familie Geurts voor een te laag bedrag ingeschreven en hadden de ambtenaren dat niet door. Het gevolg is dat er ieder jaar weer geld bij moet waar de gemeenteraad, zij het schoorvoetend, steeds in meerderheid mee accoord gaat. Anders komt de zorg in gevaar.

In 2016 was het tekort -721.436,-- , in 2017 -753.176,-- en in 2018 -893.479,--. In het jaarverslag van het moederbedrijf staat te lezen: ’Het contract met de gemeente Hollands Kroon baart op financieel vlak zorgen.’

Kortgeleden is de gemeenteraad dan ook accoord gegaan met een extra financiĆ«le injectie van 2,6 miljoen.

Vanaf de oprichting van het bedrijf schrijft Incluzio al rode cijfers. Is er iets mis gegaan bij de aanbesteding?

Onlangs zagen we dat ook bij de bouw van de Kerkwegbrug die erg veel duurder werd dan begroot. Bovendien duiken er nu in de media berichten op dat het met de aanbestedingen in de zorg hier en daar niet volgens de regels is gegaan. In hoeverre is dat in Hollands Kroon het geval?

Moederbedrijf Facilicom, ook eigendom van familie Geurts, schreef geen rode cijfers. In 2017 kon de familie 55 miljoen aan dividend op haar bankrekeningen bijschrijven. Daarnaast werd nog een winst geboekt van 23 miljoen. Het vermogen van de familie liep daardoor op tot 400 miljoen in 2018. In 2018 werd een winst van 7,5 miljoen geboekt.

Incluzio mag dan rode cijfers hebben geschreven, hoe zit dat met Axxicom Thuiszorg BV?

Hoogleraar Jeroen Suijs zegt in een artikel over de grote winsten van zorgaanbieders: ”Bij verliesgevende aanbieders zijn specifieke factoren in het geding. Zo zijn verliesgevende aanbieders (stichtingen of bv’s) veelal gelieerd aan bv’s die wel financieel gezond zijn.”

In het jaarverslag van het moederbedrijf staat te lezen: ’Thuishulpbedrijven Cordaan en Axxicom ontwikkelden hun organisatie verder en behaalden beiden een positief resultaat’.
    Het zou dus wel eens kunnen zijn dat de familie Geurts helemaal geen verlies lijdt in Hollands Kroon, maar de winst binnenhaalt via Axxicom...

Kees Zwaan