Besluit gemeenteraad Hollands Kroon verandert niets aan situatie: ’Permanent wonen in vakantiehuis blijft gewoon mogelijk’

• zaterdag 30 november 2019
  • Categorie: , ,
  • Permanent wonen in een vakantiehuisje blijft illegaal in Hollands Kroon.

Wel kunnen de eigenaren van de huisjes als park in z’n geheel een bestemmingswijziging aanvragen, waardoor de situatie kan worden gelegaliseerd. Maar dat kan flink in de papieren lopen.
    De gemeenteraad heeft in meerderheid ingestemd met nieuwe regels voor het wonen in recreatiehuisjes. Het CDA, de VVD, PvdA, ChristenUnie en D66 steunden het voorstel, waarmee met 14 tegen 12 (Senioren Hollands Kroon, Lada, Onafhankelijk Hollands Kroon, GroenLinks en Anders) werd aangenomen. Maar het verandert eigenlijk niets, zo concludeerde fractievoorzitter Erik Annaert van de VVD al tijdens de vergadering. ,,Voor de gemeente heeft handhaving op permanente bewoning in recreatiewoningen geen prioriteit. Dat doen we nu niet en straks ook niet. Want niet alleen kost dat veel geld en capaciteit, ook levert dat grote sociale problemen op. Want waar moeten die mensen dan heen? Er zijn te weinig woningen in deze gemeente. ’’
    Het enige wat de nieuwe regels wel mogelijk maken, is het legaliseren van illegale permanente bewoning. Dan moeten de huisjes wel aan het bouwbesluit voldoen. Dat is bijvoorbeeld zo in het appartementencomplex Aemstelsigt in Westerland. Hoewel in principe alle veertig eigenaren van de appartementen zouden moeten instemmen met die bestemmingswijziging, is het volgens wethouder Theo Groot voldoende als een meerderheid in de Vereniging van Eigenaren (VvE) akkoord gaat. Daarmee zouden de vier Duitse eigenaren die niet reageren op brieven kunnen worden genegeerd.
    ,,Maar wat wel een probleem kan vormen is de gevraagde vereveningsbijdrage. Het college van burgmeester en wethouders ging uit van vijftien procent van de WOZ waarde. Dat zou vijftien mille per ton zijn en dat is onbetaalbaar. Dan gaat niemand voor een bestemmingswijziging’’, zegt Jan Beets, voorzitter van de VvE Aemstelsigt. ,,Gelukkig waren veel raadsleden het tijdens de vergadering ook niet met dit tarief eens.’’ Groot gaat de hoogte van het tarief nader bekijken.
    Noordhollands Dagblad