Inwoners van gemeente Den Helder willen bij voorkeur een ervaren veertiger als nieuwe burgemeester

• woensdag 16 oktober 2019
  • DEN HELDER

De nieuwe burgemeester van de gemeente Den Helder is bij voorkeur een ervaren bestuurder tussen de veertig en vijftig jaar, die zichtbaar aanwezig is bij evenementen in de stad.

Dat is een deel van de uitkomst van de inwonerspeiling over de profielschets voor de volgende burgemeester. Aan de online enquĂȘte hebben vorige maand 568 inwoners deelgenomen. Een ruime meerderheid heeft geen voorkeur voor een mannelijke of vrouwelijke burgemeester. Bijna op de vijf respondenten heeft liever een vrouw als hoogste gemeentebestuurder.
    Qua eigenschappen wint ’wijs en bedachtzaam’ het van ’daadkrachtig en snel’. Daarnaast zijn zichtbaarheid, bestuurlijke kwaliteit en het vermogen om mensen en belangen samen te binden voor inwoners belangrijk bij de profielschets. Uit de raadpleging komt tevens naar voren dat zowel ervaring in politiek en bestuur als in samenleving en bedrijfsleven vereist is.
    De gemeenteraad bespreekt op 4 november de profielschets, waarin de resultaten van de inwonerspeiling zijn verwerkt. De vacature voor de nieuwe burgemeester wordt geplaatst in de Staatscourant van 8 november. De nieuwe burgemeester moet zich bereid tonen tenminste een benoemingsperiode in Den Helder te blijven en hier te komen wonen. De gemeente heeft echter geen ambtswoning beschikbaar.
    Noordhollands Dagblad