Frankrijk wil zes nieuwe kerncentrales vóór 2035

• woensdag 16 oktober 2019
  • Categorie:

• De Franse regering heeft energieconcern EDF opdracht gegeven voorbereidingen te treffen voor de bouw van zes nieuwe kerncentrales in de komende vijftien jaar.

Dat schrijft de Franse krant Le Monde maandag op zijn website. EDF (Électricité de France), dat voor 85% in overheidshanden is, weigerde commentaar op het nieuws.
    Le Monde citeert uit een brief van de hand van de Franse minister van milieu Elisabeth Borne en de minister van financiën Bruno Le Maire. De brief is gericht aan de bestuursvoorzitter van EDF. Het zou om zes centrales gaan van het type EPR, die paarsgewijs op drie locaties zouden moeten verrijzen. Een woordvoerder van het Franse ministerie van financiën deed het schrijven af als een beleidsintentiebrief die geen basis vormt voor toekomstige besluiten.
    De centrales van het type EPR vormen de jongste generatie kernreactoren die EDF heeft ontworpen, voorzien van de nieuwste technologie en veiligheidsmaatregelen om te voorkomen dat zich ongelukken voordoen zoals de nucleaire meltdown in het Japanse Fukushima in maart 2011. Frankrijk telt momenteel 58 kernreactoren verspreid over het hele land.
    EDF heeft sinds 2007 een EPR-centrale in aanbouw in het Franse Flamanville (Normandië), waar al twee centrales van een ouder type staan. De bouw ervan ondervindt grote vertraging. De opening van de centrale staat nu gepland voor 2023, maar dat is al meer dan tien jaar na de eerstgenoemde opleveringsdatum in 2012. De vertraging is te wijten aan tal van technische problemen waarmee de bouwers kampten. Bovendien vallen de kosten veel hoger uit. Ook bij de EPR-centrale die EDF in Finland bouwt is sprake van jaren vertraging en veel hogere kosten. De enige twee EPR's die nu draaien, staan in China. Dat zijn de mede door EDF gebouwde Taishan 1 en 2.

Dekker zei

Vreemd, in Nederland is er veel weerstand tegen kerncentrales en heeft men liever een paar miljoen windmolens die de vogelpopulatie uitmoorden. In Duitsland heeft Merkel de kerncentrales gesloten en daar moeten o.a zwaar vervuilende bruinkoolcentrales die taak gedeeltelijk overnemen omdat het groen is en in Frankrijk, toch ook een dominant land binnen de EU gelden opeens andere regels.
    Ben toch benieuwd wat de nieuwe klimaatpaus van de EU, PvdA'er Timmermans, hiervan gaat zeggen. Ik kan u verzekeren dat deze charlatan zijn mond houdt en niets durft te zeggen tegen Macron want dat kost hem zijn overbetaalde baantje.