’Stikstofregel niet uit te leggen’

• maandag 2 september 2019
  • Categorie: , , ,
  • Schagen - Uitspraak Raad van Staten dwingt gemeenten tot extra natuuronderzoek bij bouwprojecten
    Mike Deutekom - 2-9-2019

Nadat de Raad van State eind mei regelingen uit het Programma Aanpak Stikstof (PAS) ongeldig verklaarde, is veel onduidelijk over de gevolgen daarvan voor vergunningen en bestemmingsplannen. Volgens wethouder Jelle Beemsterboer van de gemeente Schagen valt het ’heel moeilijk uit te leggen waarom we dit doen in Nederland’.

Volgens de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State mag het PAS niet als basis worden gebruikt voor toestemming voor activiteiten die extra stikstofuitstoot veroorzaken. Voorbeelden zijn een nieuwe grotere stal voor een melkveehouderij of de aanleg van een nieuwe weg. Maar ook bijvoorbeeld de plannen voor recreatiehuisjes op het strand bij Petten komen door deze uitspraak in gevaar.

Vooraf compensatie

Waar eerder vooruitlopend op toekomstige natuurbeschermende maatregelen toestemming kon worden gegeven voor bouwprojecten die mogelijk schadelijk zijn voor het milieu, mag dat nu niet meer. Uit Europese regelgeving blijkt dat vooraf vast moet staan dat de geplande natuurbeschermende maatregelen ook echt resultaat gaan opleveren. En dat betekent meer onderzoek, wat meer kosten met zich meebrengt en vertragingen of zelfs afstel van bouwplannen kan veroorzaken.

De meeste gemeenten zijn nu in afwachting van nieuwe regelgeving vanuit Den Haag en de provincie. Volgens woordvoerder Nies Schellinger van de gemeente Den Helder zijn er daar vooralsnog zijn er geen projecten van de gemeente die vertraging op hebben gelopen. ,,Voor de woningbouw in Willem-Alexanderhof moest er wel extra onderzoek worden gedaan. Dit onderzoek leverde geen vertraging op omdat dit tijdens de bouwvak is gebeurd. De uitkomsten zijn zodanig dat we kunnen starten en geen vertraging oplopen. Andere bouwprojecten van de gemeente zijn nog niet in een stadium waarbij plannen definitief zijn en een vergunningaanvraag aan de orde is, dus daarvan is nog niet bekend of stikstof een beperkende factor gaan worden. Wij hebben geen zicht op projecten van derden.’’

Nieuwe Regels

In Hollands Kroon kan woordvoerder Ben Bruin er nog niet zoveel concreets over zeggen. ,,De PAS-uitspraak van de Raad van State heeft gevolgen voor alle omgevingsaanvragen die in behandeling zijn en alle bestemmingsplannen die in procedure zijn. Het college zal nog een besluit nemen over hoe om te gaan met de aanvragen en bestemmingsplannen die in behandeling zijn. We vallen terug op de regelgeving die voor de PAS van kracht was, maar deze is wel aangescherpt door de uitspraak.’’ Net als Den Helder wacht Hollands Kroon op nieuwe regels uit Den Haag.

Wethouder Beemsterboer (CDA) van Schagen vindt dat gemeenten nu gevangen zitten in een ’enorm theoretisch model’. ,,We hanteren de regelingen uit het PAS sinds 2015. Uit praktijkonderzoek blijkt dat de natuur er in Nederland alleen maar beter op is geworden. Maar de regelgeving gaat uit van modellen en daar zegt men nu dat uit die modellen blijkt dat het slechter gaat. Ik vind het heel moeilijk dit nog uitgelegd te krijgen. Om te voorkomen dat alles in Schagen straks op slot gaat, gaan we nu extra natuuronderzoek doen in het veld. Zo hopen we toch projecten zoals de sociale woningbouw in Callantsoog door kunnen laten gaan, in elk geval tot de nieuwe rekenmethode is vastgesteld door het kabinet.’’

Hij verbaast zich vooral over de stilte over dit onderwerp in Brussel. ,,Ik heb er nog geen Europarlementariër over gehoord in Brussel. Waar heb je die mensen voor gekozen?’’ Beemsterboer vindt dat woningbouw en wegenaanleg gewoon door moeten kunnen gaan, aangezien de huizen gasloos en de auto’s in 2030 elektrisch zullen zijn.

Bij de gemeente Texel konden ze niet op tijd antwoord geven op vorige week maandag gestelde vragen over de stikstof-uitspraak.

Noordhollands Dagblad

Dekker zei

Kan iemand nu eens precies uitleggen wat met "Stikstofbeleid" wordt bedoeld?

Het aandeel CO2 is 0,04% dus dat kan nooit de veroorzaker zijn van de nog steeds niet bewezen opwarming van de aarde.
    Als er met Stikstof(N2) bedoeld wordt de 80% in onze atmosfeer dan is er sprake van krankzinnigheid bij de Raad van State, immers stikstof maakt deel uit van ons leven, zo is het ook gesteld met Co2. Geen 0,04% Co2 en sterker nog, minder Co2 als 1,75 % en er is geen leven meer mogelijk op onze aarde want bomen en planten waaronder rijst en graan en alle andere eetbare gewassen kunnen niet groeien en sterven af, dus moet er sprake zijn van totale krankzinnigheid bij onze bestuurders.https://www.rivm.nl/wat-is-stikstof
    Zoveel bestuurders krankzinnig bestaat niet, dus is er sprake van een smeerlapperij die zijn weerga niet kent.

@Dekker, de kuil die gegraven is is bedoeld voor boeren. Nu vallen de bedenkers van al deze waanzin, inclusief de klimaat hoax (o.a. VNO-NCW) in hun eigen zwaard, prachtig: https://interessantetijden.nl/2019/08/23/stikstofstrop-bedoeld-voor-boertjepesten-doet-bouwlobby-bungelen/ Laat alle smeerlapperij maar openbaar worden, het is tijd voor een hele grote schoonmaak in Nederland.

Johann zei

Vaak worden er door politici beslissingen genomen waarvan zij geen enkel benul van hebben en de gevolgen niet kunnen overzien. Als het bedrijfsleven op dezelfde wijze zou handelen, dan was BV Nederland allang falliet. Vakmensen moeten beslissingen nemen, geen mooi weer praters.