Rechter verbiedt ook plan voor meer dan driehonderd vakantiehuisjes in Callantsoger polder

• vrijdag 13 september 2019
  • Categorie: , ,
  • Ook door het plan voor ruim driehonderd vakantiewoningen in Callantsoog is een streep gehaald. Niet door de Raad van State, maar door de Rechtbank Noord-Holland in Haarlem.

De rechter vernietigde de milieuvergunning die de provincie had gegeven. Dat betekent dat de voorgenomen bouw in de Boskerpolder van de baan is, in elk geval voorlopig. Droomparken zal een nieuw plan moeten maken om mogelijk alsnog vergunning te krijgen.
    Het gaat om een ontheffing die de provincie gaf van de Natuurbeschermingswet. ’Haarlem’ liep daarbij vooruit op komende maatregelen om de uitstoot van stikstofoxiden te verminderen. Dat mag niet, stelde het Europese Hof. De Raad van State en nu ook de Rechtbank Noord-Holland delen dat standpunt.

’Eerste slag’

Vereniging Het Zijper Landschap (HZL) had bezwaar gemaakt tegen de milieuvergunning. ,,De eerste slag is gewonnen, maar we zijn er nog niet”, reageert omwonende Friso ten Holt.
    HZL verzet zich bij de rechtbank ook tegen de bouwvergunning van de gemeente Schagen voor de eerste 33 vakantiewoningen. Daar is nog geen uitspraak over. Maar zonder milieuvergunning kan Droomparken niet beginnen.
    Noordhollands Dagblad