’Pension kán hier niet’

• dinsdag 24 september 2019
  • Categorie: , ,
  • HOLLANDS KROON - SLOOTDORP Omwonenden fel tegen 280 arbeidsmigranten op terrein Joods Werkdorp

Ed Dekker 24-9-2019

Omwonenden van het voormalig Joods Werkdorp verzetten zich fel tegen het plan voor een groot pension op het complex tussen Nieuwesluis en Slootdorp. Huisvesting voor 280 arbeidsmigranten noemen zij ’onacceptabel’.

De buurt vreest veel overlast, zo bleek gisteren op een informatieavond van projectontwikkelaar Joep Karel, de eigenaar van het gebouw en omringend terrein aan de Nieuwesluizerweg.

Een groep van meer dan dertig personen liet stevig van zich horen. Woordvoerder Albert van Bruggen uit Nieuwesluis kondigde aan dat een actiecomité wordt gevormd. ,,We zullen ons tot het uiterste verzetten tegen dit onzalige plan. Dat is tien jaar geleden ook gebeurd, met succes. Er zijn toen bijna duizend handtekeningen opgehaald. De toenmalige gemeente Wieringermeer heeft een soortgelijk plan toen ingeslikt. Nu moeten we Hollands Kroon zover zien te krijgen.”

Het college van b en w steunt het plan. De gemeenteraad is nog lang zover niet. Fracties denken er sterk verschillend over, zo kon gisteravond worden geproefd.

Robbenplaat

,,Zo’n grootschalige voorziening hoort huis op een bedrijventerrein. Niet op een plek aan de rand van de polder waar alleen bewoning is en waar voorzieningen op korte afstand ontbreken, zoals winkels. Op bedrijventerrein Robbenplaat in Wieringerwerf kan direct worden gebouwd”, betoogde Van Bruggen. Het liefst willen B en W grote pensions voor buitenlandse werknemers aan de rand van woonkernen bouwen of op bedrijventerreinen, erkende wethouder Theo Meskers gisteravond. Voor het Joods Werkdorp wil het college een uitzondering maken, omdat - aldus Meskers - de nood hoog is.

Het Joods Werkdorp staat in een notitie van het college aangemerkt als uitzondering. De raad praat op 8 oktober over voorwaarden om pensions toe te staan en over uitzonderingen. Er worden dan nog geen definitieve besluiten genomen.

Als Joep Karel kans wil maken met zijn plan voor zeven wooncomplexen direct achter het oorspronkelijke hoofdgebouw van het Joods Werkdorp, moet het bestemmingsplan worden veranderd. Het actiecomité zal zich ook in deze procedure roeren, zo klonk het strijdbaar.

Karel is al elf jaar eigenaar van het voormalige opleidingscentrum voor Joodse vluchtelingen en zoekt naar mogelijkheden om te verdienen aan het ongebruikte complex. Met de verhuur van het pand aan de Stichting Joods Werkdorp hoopt hij zijn pensionplan er door te krijgen.

Herinneringscentrum

De stichting wil het gebouw exploiteren als herinneringscentrum met gelegenheid voor diverse culturele en educatieve activiteiten. Tot een overeenkomst tussen Karel en de stichting is het nog steeds niet gekomen. Volgens Karel is het concept-huurcontract ’in aantocht’.

Het overleg tussen beide partijen verloopt moeizaam. Dat bleek gisteravond ook uit een voorvertoning van een documentaire van filmmaker Frans Bromet over het werkdorp. Heikel punt is vooral het medegebruik van de migranten van delen van het hoofdgebouw.

Noordhollands Dagblad

Meskers wil overal een uitzondering voor maken, zijn zakken vullen. En waarvoor is dan een beleid? Om elke keer van af te wijken? En wij burgers bedtaan niet. Meskers wil overal zijn zin doordrukken, een nutteloze haven enz...