Dorp krijgt Havendijk van hoogheemraadschap terug

• dinsdag 24 september 2019
  • Categorie: , , ,

• HOLLANDS KROON - DEN OEVER Niemand kan er omheen, Den Oever heeft een ’nieuwe dijk’: een negenhonderd meter lange verhoogde en verbrede dijk die is voorzien van een opvallende betonnen mantel in de vorm van een trap.

Winnie van Galen 24-9-2019

De dijkversterking heeft twee jaar geduurd en is kortgeleden afgerond.

Komende donderdag wordt de dijk door het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier aan de dorpsbewoners teruggegeven.

Voor de gelegenheid wordt de dijk, anderhalve meter hoger en 14,5 meter breder, in het licht gezet. Leerlingen van basisschool ’t Span verzorgen de aftrap van het evenement met een lichtjesparade vanaf de school naar de coupure: een opening in de dijk (dijkgat) die het dorp met de haven verbindt en bij hoog water is af te sluiten. Daar wordt ook de nieuwe naam van de brug over de coupure onthuld. Deze brug die er voorheen niet was, zorgt voor een aaneengesloten wandelpad over de Havendijk.

Na de onthulling zijn er op het haventerrein van 20 tot 22 uur tal van activiteiten te beleven, waaronder een nachtvliegershow, een vuuract en een optreden van het Apollo-orkest. Tevens wordt er een film vertoond die over de dijkversterking is gemaakt.

Meer info: hhnk.nl/dijkdenoever.