Gemeente Den Helder versoepelt regelgeving voor bouw van tiny house

• donderdag 5 september 2019
  • DEN HELDER De gemeente Den Helder gaat de regels voor een aanvraag voor de plaatsing of bouw van een tiny house versoepelen.

Casper Duin  5-9-2019

Helder Vastgoed BV wil in de Falga Tuinen, het gebied tussen de Eendrachtstraat, Texelstroomlaan en Marsdiepstraat, 33 tiny houses zetten. Sinds februari van dit jaar voorziet ook het bestemmingsplan daarin.

De gemeente heeft daarom al enkele aanvragen ontvangen voor een omgevingsvergunning.

’Tijdens de beoordeling van deze aanvragen is duidelijk geworden dat indien wordt vastgehouden aan alle regelgeving waaraan ’normale’ woningen dienen te voldoen, dit mogelijk zal leiden tot een te hoge drempel voor bewoners om zich hier te vestigen. Daarom willen wij soepeler omgaan met deze regelgeving zodat het project een succes kan worden’, schrijft het college.

Gelijkheid

,,Het spreekt voor zich dat we blij zijn met deze stap van de gemeente’’, reageert projectleider Sander Quartel van Helder Vastgoed.

"Te hoge drempel moet je niet zien als kandidaten die hun aanmelding hebben teruggetrokken. Het verloop is nihil. Het is nu eenmaal zo dat een gemeente bij een aanvraag rekening moet houden met het gelijkheidsbeginsel. Alle aanvragen gelijk. Maar bij een tiny house wijkt alles toch wat af ten opzichte van een doorsnee stenen huis.”

Quartel vervolgt: ,,Neem bijvoorbeeld de riolering. De aanvraag voor een helofytenfilter is bijna rond. Je hebt te maken met een opstarteffect. Alles is nieuw. Voor de gemeente, voor ons, voor kandidaten. De gemeente heeft een dergelijke aanvraag niet eerder behandeld.’’

Vissershuisje

Van de 33 kavels worden er twee ontwikkeld door Woningstichting Den Helder. Binnenkort start zij naar verwachting met de aanleg van het zogeheten Vissershuisje. Geïnteresseerden kunnen met een motivatiebrief een gooi doen naar het huren van het Vissershuisje.

Quartel: ,,We hebben veel brieven ontvangen en uit alle inzendingen een jong stel gekozen. Vrijwel zeker is het Vissershuisje het eerste zichtbare huis in de Falga Tuinen. Al weet ik dat er ook een zelfbouwer is die staat te popelen om te beginnen. Van de 31 kavels komt ongeveer zeventig procent van de kandidaten van buiten Den Helder.’’

Noordhollands Dagblad