Gastschrijver: onkundig beleid zwembaden in Hollands Kroon

• zaterdag 7 september 2019
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Zwembaden......... ik durf zelfs te spreken van een ambtelijk wanbeleid.

7-9-2019

Open brief aan de raadsleden van de gemeente Hollands Kroon.
    Geachte mevrouw, meneer,
    Ik heb uw foto’s bekeken op de website van de gemeente en vastgesteld dat geen van u erop stond met nat haar.
    Ik hoop niet dat zoiets betekent dat u niet zwemt, want zwemmen is niet alleen goed voor de gezondheid, het maakt ook de geest helder en dat is iets wat een gemeentebestuurder niet kan missen.
    Ik zwem wél, niet zo intensief meer als vroeger, maar eens in de week probeer ik nog binnen het uur zo veel mogelijk baantjes te trekken. Dat zijn er nog niet de helft van wat ik zou willen, toch geeft het na afloop weer een voldaan gevoel.
    Nu bijna vier (!) jaar geleden stond het voortbestaan van de zwembaden in onze gemeente voor het eerst onder druk. Aan de strijd die daarop ontstond heb ik geprobeerd mijn steentje bij te dragen.
    Tijdens een raadsvergadering heb ik een aantal punten genoemd die het beleid omtrent de zwembaden in onze gemeente kunnen verbeteren en ze financieel rendabeler kunnen maken.
    Met lede ogen moet ik toezien dat daar niets, maar dan ook helemaal niets mee is gedaan. Er is ook nog steeds geen degelijk onderzoek gedaan naar achterstallig onderhoud, dus is er ook niets gedaan om dit in te lopen. Wel heb ik sterk de indruk dat er is bezuinigd op het onderhoud, hetgeen een averechtse werking zal hebben.
    Vanmorgen (3 september red.) constateerde ik voor de tweede week in successie dat de water-temperatuur van De Venne veel te hoog was om in een normaal tempo baantjes te kunnen zwemmen. Vorige week heb ik dat nog geprobeerd, maar ben ik na 100 meter het water uit gegaan omdat ik me onwel begon te voelen.
    Navraag bij aanwezige personeelsleden leerde dat er van alles aan het bad blijkt te mankeren en zij er zo gezegd ’dood mee aan’ zijn. Hoe warm het water precies was, konden ze me niet vertellen, omdat er geen thermometer in het bad aanwezig was!
    Zo’n vijftig jaar geleden was het normaal dat er gezwommen werd in water van nog geen twintig graden Celsius, ook in de overdekte zwembaden. Veel mensen was dat te koud en zij zwommen dus niet.
    In de jaren ’70 werd de watertemperatuur in stapjes verhoogd tot 25 à 26 graden. Dat bleek een behaaglijke temperatuur te zijn en deed de zwembaden vol stromen. Vanaf de jaren ’90 ontstond, mede door de toename en invloed van kleine instructiebaden, een wedloop welk zwembad het warmste water had. Intussen heeft men wel ontdekt dat het bij 30° moet stoppen, omdat baantjeszwemmers anders hun warmte niet meer kwijt kunnen.
    Wat mijzelf in De Venne al enkele jaren opvalt is dat de waterniveauregelaar niet functioneert, de luchtverversing te wensen overlaat en de zonnepanelen niet doen wat ze zouden moeten doen. Het kost toch weinig moeite om hier iets aan te doen en het zou het zwemmen in het bad behoorlijk veraangenamen.
    Vier kleine overdekte zwembaden is voor een uitgestrekte gemeente als Hollands Kroon niet te veel en wel degelijk betaalbaar, mits er een kundig beleid wordt gevoerd. Daar is in mijn ogen geen sprake van, ik durf zelfs te spreken van een ambtelijk wanbeleid.
    Ik zou graag uw mening hierover vernemen.
    Met hoogachting en vriendelijke groet,
    HANS VAN DER VEEN oud-bedrijfsleider zwembaden en zwemtrainer Hippolytushoef
    Noordhollands Dagblad