’Er zijn ambtenaren in de BUCH die niet voor de gemeente Bergen willen werken’, zegt burgemeester Hetty Hafkamp

• donderdag 19 september 2019
  • Er zijn ambtenaren binnen de werkorganisatie BUCH die niet voor de gemeente Bergen willen werken.

Dat zegt burgemeester Hetty Hafkamp in een recent interview met het magazine van de Vereniging Nederlandse Gemeenten.
    ’Dat heeft alles te maken met die ene inwoner die op tv zo op het schild is gehesen’, zegt Hafkamp in het magazine. Ze doelt daarbij op Bergenaar Fred Vos. „Hij roept van alles over de ambtenaren en gaat daarbij tot het randje, zodat het nét geen smaad of laster is. Het leidt er wel toe dat er collega’s zijn die niet meer voor Bergen willen werken en alleen nog de drie andere gemeenten van de BUCH willen adviseren. Voor bepaalde onderwerpen krijg ik de ambtenaar niet meer mee naar de raadscommissie. Dat respecteer ik, maar ik vind het wel erg.”
    Hafkamp refereert aan de reportage die BNNVara een paar weken geleden uitzond over de verhoudingen tussen burgers en gemeentebestuur in Bergen. Ze zegt in het interview ook zich erg te hebben gestoord aan het slotfragment van de uitzending. „Dat ze voor het huis van een medewerker staan en documentairemaakster Sophie Hilbrand dan zegt: ’Zij is de volgende die moet hangen’ of woorden van die strekking”, aldus Hafkamp. „Ik vond het vreselijk om te zien. Het gaat om onze medewerker die daar te grazen wordt genomen. Er gaat gewoon een dreiging vanuit, ongelooflijk intimiderend. Dat vond ik te erg voor woorden.”
    De BUCH werkorganisatie verzorgt de ambtelijke diensten voor vier gemeenten: Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo. Namens het bestuur van de BUCH bevestigt Rob Opdam, wethouder in Heiloo, de signalen. „Enkele medewerkers hebben aangegeven op dit moment liever niet voor de gemeente Bergen willen werken. De meeste medewerkers werken met plezier en inzet voor al onze gemeenten.”
    Het BUCH-bestuur maakt zich zorgen over de situatie. „Wat zorgelijk is, is dat de invloed van (sociale) media zo ver gaat dat deze sommige van onze collega’s het plezier in hun werk ontneemt. Dat lijkt ons niet de bedoeling. We proberen zorg en aandacht te hebben voor al onze medewerkers en daar waar nodig is extra.”
    Volgens gemeentesecretaris Ron Suaret van Castricum, tevens lid van de directie van De BUCH, gaat het om ’slechts een handjevol ambtenaren’ die moeite hebben om voor de gemeente Bergen te werken.

Noordhollands Dagblad

Het is een gegeven dat het in Nederland onder de ambtenaren een rotzooi is, geen overheidsinstelling werkt nog. Chaos alom, maar de hand eens een keer in eigen boezem steken is er natuurlijk niet bij, dus verandert er niets en de burgers zijn het haasje. In geval van Wilders is het nog ernstiger, zelfs de politiek bemoeit zich met het proces en geeft zelfs opdracht.
    Het is een rotzooitje in Nederland en het wordt nog veel en veel erger.

Degene die menen de autoriteit te zijn, worden boos als er zaken worden geschreven of uitgezonden die hun spelletjes openbaar maken. Zielig gehuil van een burgemeester die structureel allemaal ja knikker media om haar heen heeft om haar propaganda te verspreiden.