Bouw tienduizend woningen in Noord-Holland loopt vertraging op door uitspraak Raad van State

• maandag 9 september 2019
  • Categorie: , ,
  • HAARLEM Alleen al in Noord-Holland loopt de bouw van circa tienduizend woningen vertraging op doordat de PAS
    Roel van Leeuwen 9-9-2019

- het systeem waarmee bij nieuwe projecten de uitstoot van stikstof wordt bijgehouden - niet meer mag worden gebruikt.

Uit een inventarisatie van de provincie Noord-Holland blijkt dat zeker 650 projecten geraakt worden door de uitspraak die de Raad van State in mei deed. Door deze uitspraak worden voorlopig geen vergunningen en verklaringen van geen bezwaar afgegeven aan projecten die zorgen voor de uitstoot van stikstof.

Het gaat dus onder meer om woningbouwprojecten, zo bleek tijdens een technische briefing voor Staten- en commissieleden. Uit de informatie, die door gemeenten is aangeleverd, blijkt dat in Noord-Holland 96 woningbouwprojecten vertraging oplopen. Hierbij zitten acht woningbouwprojecten met meer dan 500 woningen. Om welke projecten het gaat, kon gedeputeerde Esther Rommel niet zeggen.

Maar ook gaat het om bedrijventerreinen en om andersoortige projecten. Bijvoorbeeld de versterking van de Markermeerdijken, de afslag op de A9 bij Heiloo en de vervanging van de Zaanbrug. Verder worden ook de industrie, de landbouw en zelfs de natuur getroffen.

Rommel: ,,Ik schrok van de hoeveelheid woningen die erg belangrijk voor ons zijn, zoveel duizenden is echt veel. Maar ook dat de uitspraak gevolgen heeft voor de uitbreiding van het Natuurnetwerk Nederland (NNN). Er zijn immers vrachtwagens nodig voor de werkzaamheden daar en die stoten stikstof uit. En ook een fabriek voor recycling kan niet worden gebouwd, terwijl die in principe bedoeld is om uitstoot tegen te gaan.’’

Volgens D66-fractievoorzitter Rob Jetten zouden er vooral maatregelen moeten worden genomen op het gebied van landbouw en mobiliteit. Maar volgens Rommel gaat het te kort door de bocht om nu bijvoorbeeld de landbouw aan te pakken.

Het wachten is op aanbevelingen van de commissie Remkes over hoe de stikstofproblematiek moet worden aangepast. Die worden in de tweede helft van deze maand verwacht. De provincie kan nu weinig doen. ,,We kunnen niets doen totdat we weten hoe we het moeten doen’’, aldus Rommel.

Noordhollands Dagblad

Prachtig toch, ze vallen in hun eigen zwaard! https://interessantetijden.nl/2019/08/23/stikstofstrop-bedoeld-voor-boertjepesten-doet-bouwlobby-bungelen/ . En nu huillie, huillie doen. Lees het voorgaande artikel om wat meer kennis te krijgen over het echte criminele circuit dat in Nederland in driedelige pakken en mantelpakjes gekleed gaan.