Advies: ’Geen trucs bij aanpak stikstof’

• donderdag 26 september 2019
  • Categorie: , , ,
  • DEN HAAG Om de te hoge uitstoot van stikstof te verminderen zijn stevige maatregelen nodig. 26-9-2019

26-9-2019

„De tijd van juridische trucs en listen is voorbij’’, zegt voorzitter Johan Remkes van het Adviescollege Stikstofproblematiek.

„De natuur moet herstellen en de uitstoot van stikstof moet omlaag’’, sprak Remkes gisteren bij de presentatie van een eerste advies met voorstellen voor maatregelen op korte termijn.

Een aanbeveling is verlaging van de maximumsnelheid op veel plekken. „Dat scheelt echt maar heel weinig reistijd.”

De oud-VVD-minister schetste hoe de Nederlandse natuur door de hoge economische ambities in het gedrang is gekomen. Andere keuzes zijn nodig om te voorkomen dat het land vastloopt, zei hij. „Soms zijn scherpe keuzes nodig om ervoor te zorgen dat natuur en vooruitgang hand in hand gaan.”

Schaduw

Remkes roept politieke partijen op hun geschillen aan de kant te zetten om tot oplossingen te komen. „Men moet over de eigen schaduw heenstappen, gelet op de problematiek die er nu ligt.”

De commissie verwacht in mei 2020 met een uitgebreider advies te komen. Daarin moeten ook sectoren als de luchtvaart en scheepvaart aan de orde komen. Maar Remkes wil op de lange termijn ook kijken naar hoe het Plan Aanpak Stikstof (PAS), waar de Raad van State eerder dit jaar een streep door zette, tot stand is gekomen. Hij wil lessen trekken uit dat proces.

In mei oordeelde de Raad van State dat het PAS veel te vrijblijvend was en bepaalde natuurgebieden niet genoeg in bescherming nam. Remkes wil onderzoeken hoe het kon dat het PAS toch zo lang in stand werd gehouden.

Lees ook:
     Snelheid omlaag, stallen dicht