Aandeelhouders HVC kritisch, maar wijzen overname AEB (nog) niet af

• zaterdag 21 september 2019
  • ALKMAAR De aandeelhouders van afvalbedrijf HVC zijn kritisch, maar wijzen een overname van de Amsterdamse AEB niet op voorhand af. De komende weken moet eerst een nader onderzoek worden gedaan.

Frans van den Berg 21-9-2019

Dat hebben de aandeelhouders vrijdag besloten tijdens een extra vergadering. De Huisvuilcentrale Alkmaar (HVC) is eigendom van 44 gemeenten en zes waterschappen.

Twee weken terug zocht het Amsterdamse gemeentebestuur contact met HVC in een poging om het eigen afvalbedrijf AEB te redden. Dat bedrijf verkeert al sinds de zomer in crisis omdat vier van de zes ovens vanwege veiligheid buiten gebruik zijn. Bedrijfsafval en rioolzuiveringsslib worden nu grotendeels gestort. Het huisvuil uit Amsterdam en omliggende gemeenten zoals in Waterland, Haarlem, Haarlemmermeer en de Bollenstreek, wordt tot nu toe wel verbrand.

Bedrijfscultuur

Voor het opknappen van de ovens is veel geld nodig, bovendien moet ook in de bedrijfscultuur worden ingegrepen. De directie van de AEB wilde in zee gaan met recyclingbedrijf Beelen, maar een meerderheid van het college wilde liever geen commerciële partij en wil aansluiting bij het publieke bedrijf HVC.

Ellende

De afgelopen week is daarover onder aandeelhouders van HVC ongerustheid uitgebroken in gemeenteraden zoals Castricum, Purmerend, Langedijk, Koggeland en Zaanstad.

VVD-raadslid Dirk Steltenpool uit Medemblik vatte het zo samen: „Wij willen niet opdraaien voor de ellende die Amsterdam zelf heeft veroorzaakt. Ook zijn we al jaren kritisch over de hoge kosten van HVC. We moeten de problemen nu niet nog groter laten worden.”

Om de aandeelhouders bij te praten werd vrijdag een extra vergadering gehouden. „ Een samenwerking tussen (de aandeelhouders van) HVC en gemeente Amsterdam/AEB kan een verantwoorde ’publieke’ uitweg scheppen voor de gerezen problemen, borgt de gemeentelijke verbinding tussen energie uit afval en de energietransitie, en leidt tot synergie onder andere door de aangrenzende verzorgingsgebieden”, zo luidt de verklaring na afloop.

De aandeelhouders waren kritisch, maar spraken geen veto uit. Als eerste stap wordt nu een oriënterend onderzoek gedaan. Dat vergt al gauw vier weken. „Pas wanneer de uitkomsten van dat onderzoek positief blijken, gaat HVC een grondig onderzoek doen naar alle relevante aspecten.”

Zo is er volgens HVC nog geen besluit genomen over de schulden van de AEB en de investeringen die nodig zijn.

Naar verluidt zou HVC niet alle zes de ovens willen opknappen, maar vier. In dat geval wordt overcapaciteit uit de markt gehaald. Nu worden ovens draaiend gehouden met Brits afval.

Noordhollands Dagblad