Medemblik houdt situatie rond Amsterdams bedrijfsafval ’scherp in de gaten’

• dinsdag 13 augustus 2019
  • Categorie: , , , ,
  • De gemeente Medemblik tekent voorlopig geen bezwaar aan tegen de komst van het Amsterdamse bedrijfsafval naar de stortplaats in de Wieringermeer.

„Omdat het een tijdelijke ontheffing betreft, wachten wij vooralsnog de ontwikkelingen per 19 augustus af”, aldus gemeentewoordvoerster Yolanda van Helmond.
    Komende maandag kunnen net over de dijk bij Medemblik de eerste vrachtwagencombinaties met brandbaar bedrijfsafval van het Amsterdamse AEB verwacht worden. De afvalverwerker heeft onlangs vier van de zes verbrandingsovens moeten sluiten omdat die onveilig zijn. Het huisvuil wordt er nog wel verbrand, het slib wordt elders gestort.
    De provincie Noord-Holland keurt goed dat tot 31 december 10.000 ton bedrijfsafval naar de Wieringermeer (drie vrachtwagencombinaties per dag) gaat, 10.000 ton naar Nauerna (gemeente Zaanstad) en 6000 ton naar Lelystad.

Vieze geuren

Inwoners van Medemblik, Opperdoes en Twisk klagen al jaren over vieze geuren, afkomstig van de stortplaats in de Wieringermeer. Onder anderen Siem Zeilemaker, PWF-raadslid en lid van het Comité tegen de Stank, is dan ook niet gerust op de komst van het Amsterdamse afval. Hij trok vorige week direct aan de bel bij het college van burgemeester en wethouders. Ook heeft hij vragen gesteld aan gedeputeerde Adnan Tekin.
    Inwoners van Nauerna roepen daarentegen op om de komende acht maanden al het bedrijfsafval in hun buurtschap te storten. „Dit is een win-winoplossing”, zegt Ewald Antonissen, voorzitter van Belangengroep Naurerna. „We besparen afvalverwerker AEB miljoenen en wij hebben twee jaar eerder een natuur- en recreatiegebied.”
    De overheid heeft met het dorp, dat al jaren last heeft van de belt, afgesproken dat de stortplaats per 1 april 2022 dichtgaat. Daarna wordt er een natuur- en recreatiegebied aangelegd. Antonissen: „Wij zeggen: stort nu al dat bedrijfsval de komende acht maanden bij ons, dat is circa 400.000 ton. Voordeel voor ons is dat de belt dan per 1 april 2020 dicht kan. Dan zijn wij eerder van de overlast af.” Stortplaatsbeheerder Afvalzorg heeft echter aangegeven dat dit geen oplossing is, onder meer omdat storten van brandbaar afval alleen is toegestaan bij calamiteiten en zo kort mogelijk zou moeten duren.

Controle

Afvalzorg heeft ook aan de gemeente Medemblik beloofd dat de vuilnis die naar de Wieringermeer komt, goed gecontroleerd zal worden. Er zal ’nagenoeg geen organisch afval’ worden gestort. Elke vrachtwagen krijgt een ingangscontrole. De inhoud van vrachtwagens wordt ook gefotografeerd, laat het college van B en W weten. ,,Vrachtwagens met lading die niet voldoen, worden teruggestuurd. Dit zou betekenen dat de kans op geuroverlast klein is. Wij houden de situatie scherp in de gaten en monitoren het aantal klachten (en een eventuele toename daarin). Als blijkt dat inwoners overlast ervaren, overleggen wij met betrokken instanties om tot een oplossing te komen.’’
    Iedereen die in een straal van twee kilometer rond de vuilstort in de Wieringermeer woont, heeft inmiddels een informatiebrief ontvangen van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied. Daarin wordt uitgelegd dat het storten van bedrijfsafval tijdelijk is, en zal stoppen op het moment dat er weer voldoende verbrandingscapaciteit beschikbaar is. ,,Wanneer dat het geval is kunnen wij nu nog niet zeggen. Wel melden wij u dat de ontheffing is verleend voor de periode van 1 augustus 2019 tot en met 31 december 2019. De eerste storting is (in verband met vakantie) gepland op 19 augustus. Wij zullen u laten weten wanneer de ontheffing weer wordt ingetrokken.’’
    Noordhollands Dagblad

Doet het college van HK ook nog wat of blijft dat gewoon op zijn krent zitten en de andere kant opkijken?