Innovatie was er, geld niet: Texelse ’proefboerderij’ vraagt faillissement aan

• dinsdag 13 augustus 2019
  • Het Texelse Zilt Proefbedrijf gaat deze week faillissement aanvragen.

„Met innovaties waren we heel succesvol bezig, maar als er meer geld uitgaat dan er binnenkomt hou je het niet meer uit”, vertelt financieel directeur Robin Konijn.
    „We hebben wereldwijd veel aandacht gekregen, maar onze publiekmaatschappelijke functie is uiteindelijk niet goed van de grond gekomen”, zegt oprichter en grootste aandeelhouder Marc van Rijsselberghe over het bedrijf.
    In maart leek het erop dat Van Rijsselberghe het bedrijf zou verkopen aan de nieuw benoemde directieleden, die vanaf toen de dagelijkse leiding overnamen. „Maar die overeenkomst is er nooit gekomen. De afgelopen tijd zijn er een aantal projecten niet goedgekeurd, wat voor hen waarschijnlijk ook de reden was om er niet mee door te gaan. In de tussentijd ben ik ook niet goed op de hoogte gehouden over de rode cijfers en ik ben verrast dat het niet is gegaan zoals ik had gehoopt.”

Tijd vooruit

Het proefbedrijf test de mogelijkheden voor landbouw op zilte grond, iets wat wereldwijd steeds vaker nodig is door verzilting van de grond. Het proefbedrijf leeft van subsidies en vergoedingen die veredelaars betalen voor testen, diverse projecten en van de buitenlandse opdrachten.
    Van Rijsselberghe geeft aan dat de financiële problemen deels zijn ontstaan doordat het bedrijf ’de tijd ver vooruit was’. „Soms heb je een initiatief dat zo innovatief is, dat het bij mensen irritatie oplevert.” Toch is verzilting ook nu al een belangrijke kwestie, volgens de oprichter. „De verziltingsproblematiek gaat door, met honderd hectare per uur. Het probleem wordt steeds groter en er zal ook steeds meer om oplossingen gevraagd worden.”
    Financieel directeur Robin Konijn geeft aan dat het testen en het vergaren van nieuwe kennis over landbouw op zilte grond juist erg goed ging. „We hebben unieke kennis ontwikkeld en laten zien dat het in de praktijk echt kan werken, dat zie je zeker bij ons project in Bangladesh. Boeren die niks te eten hebben, kunnen weer oogsten.”
    Toch kon het bedrijf financieel niet rondkomen. „De komende maanden hadden we ook weinig financiële middelen in het vooruitzicht”, zegt Konijn. „Dat wisten we al even. Na het herbenoemen van een nieuwe directie vorig jaar hebben we er nog alles aan gedaan om dit te voorkomen. Maar we zijn gebonden aan strakke regels voor de budgetten. De betalingen van subsidies zijn ook een ding en laten vaak lang op zich wachten.”

Salt Farm Foundation

Na de aanvraag van faillissement wordt er een curator benoemd die gaat kijken of er delen van het bedrijf zijn die door kunnen gaan of niet en hoe het verder moet met de projecten, zoals in Bangladesh.
    Het Zilt Proefbedrijf werkt vaak samen met de Salt Farm Foundation van Van Rijsselberghe. Hij wil benadrukken dat de stichting wel blijft bestaan. „We blijven we in zestien talen advies geven over hoe je om moet gaan met verzilte grond. Het faillissement geldt alleen voor het commerciële bedrijf, het Zilte Proefbedrijf.”
    Dat het bedrijf nu faillissement moet aanvragen, noemt Konijn ’doodzonde’. „Wat we doen is super relevant, alleen werkt het op deze manier dus niet. Ik hoop van ganser harte dat er anderen zijn die hiermee verder willen gaan.”
    Noordhollands Dagblad