Gemeenteraad is het niet eens over bespreking kwestie DHS

• vrijdag 23 augustus 2019
  • Er komt geen extra raadsvergadering over de weigering van Willemsoord en de gemeente om beveiligingsbedrijf DHS te weren van Willemsoord.
    Delano Weltevreden 23-8-2019
    Fractievoorzitter Sylvia Hamerslag van Behoorlijk Bestuur vindt dat zo’n extra raadsvergadering er zo snel mogelijk moet komen. ,,Het gaat om de portefeuille van burgemeester Schuiling. Nu is hij er nog en kunnen we hem kritisch bevragen. Hij vertrekt binnenkort naar Groningen waar hij burgemeester wordt. Als hij vertrokken is, kan dat niet meer.’’
    Niet alle partijen hebben gereageerd op het verzoek van Behoorlijk Bestuur. Met de handtekeningen van zeven gemeenteraadsleden kan een extra vergadering worden aangevraagd. Alleen de PVV (drie zetels) heeft positief gereageerd. Daarmee komt het totaal op vier handtekeningen. Fractievoorzitter Vincent van den Born van PVV: ,,Er moet duidelijkheid komen over de beveiligingskwestie op Willemsoord, de rol van directeur Broekmeulen en de opstelling van de portefeuillehouder, de burgemeester. De ervaring leert ons dat schriftelijke vragen door dit college nogal traag en vaag beantwoord worden. Dus steunen wij Behoorlijk Bestuur graag in het verzoek om een extra vergadering.’’
    De VVD vindt het voorbarig om de gemeenteraad voor een extra vergadering bijeen te roepen, zegt fractievoorzitter Petra Bais: ,,BB heeft schriftelijke vragen gesteld. We wachten eerst de antwoorden af. Daarna kunnen we altijd nog beslissen om hierover om tafel te gaan. Het is goed voor alle partijen dat er duidelijkheid komt in deze kwestie.’’ Ook Beter voor Den Helder wacht de antwoorden af. Net als de Stadspartij, zegt fractievoorzitter Harrie van Dongen: ,,We verwachten die antwoorden dinsdag. Dan is het een beetje raar om vlak daarvoor een extra raadsvergadering aan te vragen.’’ Hij denkt dat burgemeester en wethouders in een besloten vergadering meer informatie zullen verschaffen dan in een openbare bijeenkomst. ,,Als DHS naar de rechter stapt, zal het college voorzichtig zijn met het doen van uitspraken in een openbare vergadering. Want die uitspraken kunnen in een rechtszaak tegen je worden gebruikt. Maar wij willen weten waarom DHS daar niet meer mag werken.’’