Buurt Breezand wint: Tennet moet elektromagnetische straling na aanleg van ondergrondse hoogspanningskabel meten

• vrijdag 9 augustus 2019
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - BREEZAND
    Dankzij de voorzieningenrechter zijn alle partijen rond de aanleg van een ondergrondse hoogspanningskabel tussen Middenmeer en Anna Paulowna nu tevreden.

Mike Deutekom 9-8-2019
    Via een onderling akkoord tussen de omwonenden, hoogspanningsnetbeheerder Tennet en de gemeente Hollands Kroon is afgesproken dat de ondergrondse kabel naar het hoogspanningstation Anna Paulowna ongehinderd kan worden aangelegd.
    Wel krijgen de dertig omwonenden de garanties die ze van Tennet wilden: de elektromagnetische straling die (mogelijk) vrijkomt bij de kabel wordt twee keer drie maanden lang, zeven dagen per week en vierentwintig uur per dag gemonitord. Eenmaal in het begin als de hoogspanningsleiding in gebruik is genomen en nog een keer in 2027, als de datacenters in de Wieringermeer volop draaien.

Maatregelen

Het monitoren gebeurt vanaf het transformatorstation in Anna Paulowna via de Molenvaart tot en met de Zandvaart. Een tracé van circa 2,5 kilometer. Mocht er meer straling vrijkomen dan op dat moment is toegestaan, dan moet Tennet maatregelen nemen om de straling terug te dringen.
    De uitkomst was onvoorzien bij aanvang van de zitting. De rechter had vooraf de omwonenden als belanghebbenden uitgenodigd nadat zij de gemeente hadden verzocht de aanleg van de kabel stil te leggen omdat een deel van het werk zonder de juiste vergunningen werd uitgevoerd. De gemeente kon daarop niets anders dan handhaven.

Compromis

Hoewel het geding door Tennet tegen Hollands Kroon was aangespannen om de bouwstop van tafel te halen, konden dankzij handig opereren van de rechter alle partijen zich in de zaak mengen. De rechter gaf hen de kans om een compromis te sluiten waar iedereen mee kon leven.
    Noordhollands Dagblad

De vraag is natuurlijk wie de metingen gaat verrichten. De bewoners zijn bijna genoodzaakt zelf een bureau in de arm te nemen want laten ze het aan Tennet of de Gemeente over dan staat de uitslag nu al vast: weinig of geen straling.

Hollands Kroon heeft nog wel een bureautje. Peutz bijvoorbeeld.