Verzet tegen crossbaan in de Wieringermeer: 202 bezwaren ingediend bij de gemeente

• dinsdag 23 juli 2019
  • Categorie: , ,
  • Tegen het plan voor een motorcrossbaan in de Wieringermeer zijn iets meer dan tweehonderd bezwaren ingediend bij de gemeente.Een deel van de bezwaren wordt gesteund door meer mensen.

De meeste reacties komen uit Aartswoud. Ook inwoners van Winkel roeren zich. Vijftien bewoners van de omliggende Groetweg, Oudelanderweg en Alkmaarseweg zijn gezamenlijk in protest gekomen.
    Energiebedrijf Vattenfall verzet zich vanwege zijn project Windpark Wieringermeer. Voorts reageerde golfcomplex Regthuys te Winkel. Geluid, milieu, verkeer - daarover gaan de meeste bezwaren.
    De 202 bezwaren zijn gericht tegen de aankondiging dat er een onderzoek komt naar de effecten van de voorgenomen aanleg van de crossbaan. Motorclub Noord-Holland heeft de locatie Groetweg-Alkmaarsweg bij Middenmeer op het oog.
    Uiterlijk eind augustus komt het college van b en w van Hollands Kroon met een eigen reactie, deels gebaseerd op de ingediende bezwaren. De motorclub beoordeelt daarna of zij het plan aanpast. Als de gemeenteraad zich erover heeft uitgesproken, kunnen bezwaarmakers eventueel in beroep gaan.
    Traditioneel motorcrossen is niet meer van deze tijd. Zeker niet als het gaat om een nieuwe baan, stellen bewoners van omliggende polderwegen en de Dorpsraad Aartswoud. Zij wijzen op allerlei initiatieven voor verduurzaming en projecten om minder CO2 uit te stoten. ,,Dan past een nieuw complex voor verbrandingsmotoren niet.”
    De groep van vijftien bewoners: ’Wij gunnen iedereen zijn sport. Maar dat mag niet betekenen dat mens en natuur moeten lijden onder een beperkt clubje enthousiastelingen’.
    Buurvrouwen Mirjam Bus en Stacey Scholten: ,,Agrariërs worden aan alle kanten beperkt in hun bedrijfsvoering en moeten aan steeds strengere milieuregels voldoen. En zo’n baan mag er komen? Dat gaat niet samen.”

Elektrisch

De omwonenden willen dat de Motorclub Noord-Holland (275 leden) een compleet nieuw plan maakt. ,,Ga uit van elektrisch crossen. Volgens de club is dat de komende tien jaar niet reëel. Wij betwijfelen dat. Voordat er kan worden gereden, zijn we minimaal vier jaar verder. De ontwikkelingen gaan snel. Elektrisch crossen levert enorme voordelen op. Qua landschappelijke inpassing, geluid en vervuiling.”
    Ook wijzen de omwonenden op metingen van het Longfonds. ,,De kwaliteit van de lucht rond de Oudelanderweg en Nieuw Almersdorperweg is nu al matig.” Als ander probleem noemen zij de opzet voor de verdiepte ligging van de baan.
    Door verdieping hoeft de geluidswal rond de baan niet hoger dan 9,5 meter te worden. Door afgraving vrezen de omwonenden voor opstuwend kwelwater met een hoog zoutgehalte. Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier wees daar al op en raadt afgraving af.
    De 202 bezwaren overlappen elkaar op veel punten. Ook voorzitter Frank van Staveren van de Dorpsraad Aartswoud ziet ’elektrocross’ als alternatief. Hij verwacht dat stikstof-maatregelen het plan voor de crossbaan niet ongeschonden laten.
    De Dorpsraad twijfelt aan de objectiviteit en onafhankelijkheid van onderzoekers bij het opstellen van het crossplan. Volgens Van Staveren is de keuze voor de locatie toegeschreven naar de grond aan de Groetweg, die de provincie ruim tien jaar geleden kocht. Ook andere bezwaarmakers geven dat aan.

Golfcomplex

Dorpsraad Aartswoud heeft namens zichzelf bezwaar gemaakt. Meer dan 150 dorpelingen hebben afzonderlijk gereageerd. Golfcomplex Regthuys in Winkel vreest klachten van golfers over geluidoverlast. Het bedrijf diende een uitgebreide reactie in. Volgens het Regthuys rammelt het plan aan allerlei kanten. Vooral op gebied van geluid, milieu en financiële haalbaarheid toont de opzet ’gebreken’, aldus het bedrijf. Het spreekt van een ’valse start’. Vele zaken moeten eerst beter worden onderzocht voordat het plan verder in procedure wordt gebracht, stelt directeur Jeroen Botman.
    Ook actievoerder Norman in ’t Veldt uit Winkel gaat in zijn bezwaarschrift diep in op de materie. Grote vraagtekens zet hij achter de geluidsberekeningen. ,,Met cijfers worden mensen in slaap gesust. Ook al wordt aan de normen voor geluidsproductie over de hele dag voldaan, het gaat om de werkelijke periode dat geluid wordt geproduceerd.”
    Onbekend is nog waarom Vattenfall (Windpark Wieringermeer) bezwaar heeft gemaakt.

Noordhollands Dagblad

De reactie van het college van HK is voorspelbaar.

Geluidsmetingen......................................... hebben we ook gezien in Wieringerwaard waar ze windmolens wilden zetten. Een zoon van de windmolenboer werkt bij een bureau die voor de gemeente metingen verricht. Een andere (belanghebbende) zette tijdens de metingen constant zijn trekker aan. De burgers worden besodemieterd
    waar ze bij staan.
    Dit land is NIET geschikt. Dit land is geschikt voor 10 miljoen mensen. Het is vol.....overvol. Binnenkort gaan we naar de 20 miljoen mensen. Iedereen weet toch dat dit niet kan. En ik moet zeggen dat ik motor- en autocrossen leuk kan vinden op zijn tijd maar als je eerst het hele land zet met woonwijken dan kan ik begrijpen dat dit irritaties opwekt.
    Maar geluidsmetingen, gedaan door de gemeente gaan ALTIJD met CORRUPTIE gepaard. En helemaal bij Hollands Kroon!

Dit was bureau PEUTZ.

De gemeente wijst een bureau aan die de burgers het meeste schade
    toebrengt.

"De kwaliteit van de lucht rond de Oudelanderweg en Nieuw Almersdorperweg is nu al matig.” Waarom worden de luchtstromen dan niet in ogenschouw genomen die compleet veranderen in de gehele Wieringermeer door het mega aantal windmolens? Waarom is de verandering van luchtkwaliteit door windmolens niet een punt dat naar voren is gehaald?

"Ga uit van elektrisch crossen", kan het nog dommer want waar komt de stroom vandaan? Van de 5% van de totale groene energie of van de energie centrales die worden gestookt met gas, kolen of nog veel vervuilende, houtpellets.
    Zet goede geluidsdempers op de crossmotoren en het probleem is geen probleem meer.
    Verdeel en heers is het motto van tegenwoordig, de mensen worden tegen elkaar uitgespleed met de huidige "groene gekte", gun een ander ook eens zijn pleziertje.

@anoniem 5, het is inderdaad de groene gekte van tot zombie gedevalueerde voormalige mensen. Zelf nadenken, laat staan de feiten over de groene gekte zelf onderzoeken, kunnen ze niet meer. Robotjes die als papegaaien de propaganda uitkramen waar ze zelf mee zijn gehersenspoeld. Elektrisch crossen, idem hetzelfde geld voor auto's, een broodje bullshit, en verreweg onverantwoord als je gaat kijken naar de onderdelen van en de productie van die auto's qua energie. Nog afgezien van de zwaar schadelijke kinderarbeid om de grondstoffen voor de accu's te winnen. Misselijkmakend die groene gekte die aantoonbaar op leugens is gebaseerd.

De Groene Gekte, het besef dringt bij heel veel mensen niet door dat ze er zelf aan lijden.
    Alles moet Groen, maar dat kan helemaal niet, nu is Nederland al volgebouwd met windmolens en wat ons nog te wachten staat van de idioterie op zee is helemaal verontrustend. Wie door de Wieringermeer rijdt schrikt van de vele windmolens. De zogenaamde Groenen die zeggen het zo goed voor te hebben met de wereld liegen dat ze barsten of het ontbreekt ze aan voldoende verstand want al zet je heel Nederland vol met windmolens en zonnepanelen, zolang de meestal overdag opgewekte energie, niet opgeslagen kan worden is het zo goed als zinloos. Vergeet ook de vele slachtoffers onder vogels, zoogdieren en insecten niet en dat is nog het meest merkwaardige van de Groenen, daar mag ieder dier sneuvelen zolang zij maar een goed gevoel hebben over hoe geweldig ze toch wel niet zijn.

Ook alle niet groene gekkies die daar in de buurt wonen gaan enorm veel geluidsoverlast ervaren. Daar is niks groens aan: het is gewoon heel veel herrie.

Wat een niveau, het gaat om een crosbaantje. Misschien is de plek niet helemaal handig en kan het beter bij het Dijkgat bos; geen idee of er een vergelijkend onderzoek loopt.
    Het maakt geluid, met een goede geluidswal heb je zeker het grootste deel gewonnen.
    Groen is alleen maar tax business en maak je armer.

Nogmaals wat een niveau

"Wat een niveau, het gaat om een crosbaantje." Je kunt het verkleinen tot iets heel onbelangrijks, maar het gaat iet om een baanTJE, maar om een professioneel crossterrein waar dagelijks fulltime wordt gecrosst en waar de omwonenden dagelijks heel veel geluidsoverlast van gaan ondervinden. Het is echt niet maar een uurtje per week, want dan kan het niet uit. De geluidswal kost heel veel en die kunnen ze daarom niet vóór het crossen begint aanleggen. De gemeente zou wel heel dom zijn als ze dan toch toestemming geven voor het crossterrein, in het vertrouwen dat het toch wel goedkomt. Want dat gebeurt niet. De hele omgeving wordt tot in de verre omtrek onleefbaar.

Wel eens is een wedstrijd gezien of een motor aangeraakt? Klinkt als grote angst om iets wat je in de hand kan houden.

Lijkt mij trouwens wel handiger om dit om op Agriport te bouwen. Past daar beter- daar moet de gemeente ook bij helpen.

Wel eens een wedstrijd gezien? Ja, en vooral: gehoord. Er wordt ieder jaar vergunning verleend voor een aantal wedstrijden op een wisselende plek in de gemeente. Iedereen in de verre omgeving kan dan meegenieten van het lawaai. En als je dichterbij woont ook van de stank, de verkeersoverlast.

Bespaar ons lawaai zei

Met verbazing lees ik de reacties hier.

De meeste voorstanders wonen kilometers weg of hebben werkelijk geen idee van de plannen van de MC (7dagen in de week open van 14 tot 20u.)

Lees je maar eens in op: www.nc10terrein.nl