’Niet meer terug naar recreatieve bestemming’

• woensdag 31 juli 2019
  • Categorie: , ,
  • OUDKARSPEL - Toekomst Oude boomgaard hangt af van provincie

Gerard van Engelen 31-7-2019

En weer is de transformatie van bungalowpark ’De Oude Boomgaard’ van recreatiepark naar volwaardige woonwijk een stapje dichterbij gekomen. Uit een gemeentelijk ’vitaliteitsonderzoek’ is gebleken dat de verzameling chalets met goed fatsoen niet meer terug kan naar zijn recreatieve bestemming.

De Oude Boomgaard is ooit begonnen als camping. Toen kwamen er recreatiehuisjes op, inmiddels is een groot deel van het park permanent bewoond. Dat wordt gedoogd. Sterker, de gemeente liet zelf ooit toe dat Langedijkers, die door problemen dakloos dreigden te worden, in het park gingen wonen. Dat park wordt inmiddels door de bewoners zelf als een ’wijk’ van Oudkarspel gezien. De bewoners probeerden jaren tevergeefs aan te geven dat terugdraaien naar de oude situatie eigenlijk geen optie meer is: er is geen beheerder meer en er zijn geen faciliteiten meer voor een recreatiepark. In 2014 werden de teugels aangehaald: de gemeenteraad besloot dat nieuwe gevallen van permanente bewoning ’gehandhaafd’ zouden worden.

De vorige burgemeester Hans Cornelisse probeerde een doorbraak te forceren: de bewoners van het park werden op 18 oktober en 12 november 2016 min of meer overvallen door ’gebiedsgerichte controles’ van overheidsdiensten. Zijn opvolgers Jan Hoekema en Leontien Compier toonden meer begrip voor de situatie, ook al omdat de wachtlijst voor sociale woningbouw in Langedijk lang is.

Er is vorig jaar intensief overlegd met de twee Vereniging van Eigenaren. Dat heeft nu geleid tot een ’vitaliteitsonderzoek’, dat naar alle bewoners van de Oude Boomgaard is gestuurd. Bewoonster en VvE-Voorzitter Astrid Grondstra verwijst voor informatie naar de gemeente Langedijk, maar de belangrijkste conclusie voor de bewoners is volgens haar dat de gemeente niet negatief staat tegenover permanente bewoning, maar dat alles afhangt van wat de provincie straks beslist.

De gemeente zelf werkt, in overleg met de provincie, aan een nieuw bestemmingsplan voor het gebied. In de tussentijd wordt er gedoogd. Vorig jaar september hebben 21 bewoners een ’vooraanschrijving’ gekregen omdat ze illegaal permanent op het park zouden wonen. Er is nog niemand gedwongen verhuisd.

Noordhollands Dagblad