’Klimaatakkoord peperduur’

• donderdag 4 juli 2019
  • De klimaattransitie valt peperduur uit voor huizenbezitters. De kosten zijn veel hoger dan nu wordt voorgespiegeld door het kabinet.
    Yteke de Jong    4-7-2019

Dat blijkt uit onderzoek van het Economisch Instituut van de Bouw, dat het ontwerp-klimaatakkoord doorrekende. „In de kern is het klimaatakkoord gebaseerd op uitgangspunten die niet realistisch zijn. De rekening zal aanzienlijk hoger uitvallen”, zegt directeur Taco van Hoek van het Economisch Instituut van de Bouw (EIB) in een toelichting. „Als we zo doorgaan dan starten we in Nederland met een nederlagenstrategie. Er moet dan telkens meer geld bij.” Het EIB kraakt veel aannames die het Planbureau voor Leefomgeving (PBL) heeft gedaan in de doorrekening van het kabinet. Ze zet vraagtekens bij de ontwikkeling van de gasprijs, de terugverdientijd van een investering en de kosten voor woningaanpassingen. In totaal moeten er zeven miljoen woningen verbouwd worden.

Kosten

Het ontwerp-klimaatakkoord gaat er bijvoorbeeld vanuit dat woonlasten niet mogen stijgen. „Het PBL gaat uit van spectaculaire kostendalingen bij de bouw- en installatiesector”, zegt Van Hoek. „De komende jaren gaan ze echter al omhoog, kijk naar de loonkosten. Een flinke kostendaling met enkele tientallen procenten is in ieder geval niet te onderbouwen.”
    Ook rekent het kabinet zich rijk met de winst door innovatieve ontwikkelingen in de bouw. Het EIB heeft meerdere sessies gedaan met de aannemers, die het akkoord overigens wel zien zitten. „Innovatie- en efficiencywinst wordt overschat en worden deels teniet gedaan door hogere lonen of maatschappelijke eisen. Er zijn krachten die op elkaar inwerken.”

Het onderzoeksbureau geeft geen concreet cijfer over hoeveel de energietransitie gaat kosten. Maar Van Hoek is van mening dat er te rooskleurig naar wordt gekeken en adviseert te kijken naar effectiviteit. „Een hybride ketel is praktischer en gunstiger in plaats van alle huishoudens te dwingen van het gas af te gaan. Als we zo’n ketel bij de helft van de huishoudens zouden plaatsen, daalt het gasverbruik met 85 procent, maar tegen veel lagere kosten.” Dit zou een oplossing kunnen zijn voor oudere stadswijken.

Energielabel

Om van energielabel A naar Energieneutraal (Beng) te komen kost enorm veel, maar levert in praktijk nauwelijks meer besparing op de energierekening op. „Bovendien is het relatief duur”, aldus Van Hoek. Ook is geen rekening gehouden met een extra aanscherping voor de eisen voor nieuwbouw, die naar schatting van het EIB 15.000 euro per woning kost.

Het EIB pleit ook voor meer realisme in de gasdiscussie.. „Het PBL gaat uit van een verdubbeling van de gasprijs. Zo lijkt het gunstiger om woningen van het gas af te halen”, zegt de EIB-directeur.
    Hij wil benadrukken dat het aan de politiek is om knopen door te hakken, maar dat dit wel moet gebeuren op basis van realistische cijfers. Van Hoek mist de internationale discussie, zo zei hij gisteren. Bij het beoordelen van het klimaatbeleid moet Nederland kijken hoe ze het beste bij kan dragen. „Nationale heffingen doen niets tegen de opwarming van de aarde.”

Noordhollands Dagblad

Er klopt helemaal niets van het "Klimaatakkoord" maar zolang er nog zoveel debielen in Nederland rondlopen die trouw VVD, CDA, PvdA, Groen Links, D'66 en Christen Unie stemmen zal er niets veranderen en is half Nederland binnen een paar jaar veroordeeld tot de bedelstaf.
    Het gemiddelde IQ in Europa is met 7 % gedaald de laatste jaren en dat is goed terug te vinden in het stemgedrag. Nog even en in Europa is het gemiddelde IQ net zo hoog als in Afrika en dat is 80.