’Een huisarts uitzetten, dat doe je niet als er een artsentekort is’

• donderdag 18 juli 2019
  • Hollands Kroon - BREEZAND
    Geen uitslag van de enquête. Daarvoor was het leven ’de afgelopen weken te veel een rollercoaster, een achtbaan geweest.’

Winnie van Galen 18-7-2019
    Met die uitleg begon huisarts Anne Jan van der Veen gisteravond de bijeenkomst in partyzaal Bloemenlust nadat hij eerst had uitgelegd waarom zijn levenspartner en tevens huisarts Arstrid van Heusden ontbrak. Ze was ’diep geraakt door de gebeurtenissen van de afgelopen week en had het zwaar.’ Daarmee doelde Van der Veen op de komst van een nieuwe huisartsenpraktijk in Anna Paulowna, opgezet door huisartsenorganisatie Kop van Noord-Holland (HKN). Die stap van HKN hadden ze ervaren als ’een mes in de rug’, zei Van der Veen voorafgaande aan de bijeenkomst.
    En ook het besluit van de gemeente Hollands Kroon dat ze uit hun praktijkruimte in Anna Paulowna werden gezet, dat hadden ze evenmin zien aankomen. Want een ’huisarts uitzetten doe je niet, terwijl er een artsentekort is.’ ,,We wilden wel uit dat sick building weg, maar als je er uit moet is dat lastig. Met de gemeente wilden we iets regelen, maar ze stonden niet open voor dialoog. ’Als jullie betalen, dan zien we wel’, kregen we als antwoord.’’ De uitzetting maakte dat enkele assistentes en waarnemers direct afhaakten (’ze vonden het eng’) en de praktijk ’aan het modderen raakte’.
    Twee weken geleden had Van Heusden in Bloemenlust uitgelegd dat ze moderner wilde gaan werken: meer gebruikmaken van digitale middelen, meer telefonisch afhandelen. Op die manier kon het huisartsentekort te lijf worden gegaan. Patiënten mochten via een enquête duidelijk maken wat ze daarvan vinden. De inventarisatie is niet gemaakt omdat ’er nu andere zaken te regelen zijn’, aldus de arts. De vraag is of de uitslag er überhaupt komt, want modernisering is onontkoombaar, gaf Van der Veen aan. Met onder meer de komst van een telefoonrobot die afspraken regelt. ,,Voor tachtig procent van onze patiënten zal de nieuwe werkwijze geen probleem zijn, voor de overige twintig procent regelen we het op een andere manier.’’ De praktijk in Breezand begint volgende week, inclusief spreekuur. Met applaus van de aanwezigen toen de arts vertelde ’dat er uitzicht is op twee nieuwe artsen.’

Moeten we tegenwoordig ook al medelijden hebben met mensen die de boel oplichten?
    De Gemeente had dit geval ook wel anders kunnen benaderen, maar het woord sociaal kennen ze in deze Gemeente niet, het zal ze een zorg zijn als de bevolking van deze Gemeente benadeeld wordt.

Inderdaad ook in dit geval had de gemeente dit ook wel anders kunnen benaderen. Maar deze gemeente staat en stond erom bekend dat het College de inwoners totaal niet serieus nemen en benaderen.
    Talloze gevallen zijn hierover bekend en sinds er nu een nieuwe burgemeester is geïnstalleerd lijkt hier dus geen verandering en verbetering in te zijn gekomen. Daar waar excuses aan betrokkenen op z'n plaats waren geweest blijkt van een meer en betere sociale benadering geen sprake te zijn. De kwestie met de Camping Land uit Zee, het Zure Gekken probleem en de recente huisvestingsproblemen blijven bestaan en ook het besluit van de gemeente Hollands Kroon dat artsen uit hun praktijkruimte in Anna Paulowna werden gezet en de komst van een nieuwe huisartsenpraktijk opgezet door huisartsenorganisatie Kop van Noord-Holland (HKN) doet het ergste vermoeden.

Een huisarts uitzetten doe je alleen als er fraude in het spel is en is er fraude in het spel als je de Gemeente oplicht, de zorgverzekeraar belazerd en de medicijn leverancier niet betaalt? U mag het zeggen maar als een normale burger dat zou doen zat hij nu al in het gevang.

Anoniem 3 bedoeld u hiermee dat er bij deze huisartsen fraude in het spel is en de Gemeente oplicht is, de zorgverzekeraar belazerd en ook de medicijn leverancier niet betaald is?