Waterschap trekt beurs voor burgerinitiatieven

• dinsdag 14 mei 2019
  • Heerhugowaard - Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) wil via een nieuw op te richten fonds initiatieven van inwoners, organisaties en bedrijven die aansluiten bij waterschapszaken/- taken financieel ondersteunen.

Martijn Gijsbertsen 14-5-2019

"Wanneer eigenaren van een volkstuinencomplex dat aan het water ligt natuurvriendelijke oevers willen aanleggen, is een beroep op het fonds te doen", licht Rob Veenman toe. De inwoner van Wijdewormer is. als voorman van Groen, Water & Land (zeven zetels) formateur en lid van het dagelijkse waterschapsbestuur dat zetelt in Heerhugowaard. ,,Heeft een dorpsraad of wijkcomité het plan om een zwerfvuilopruimactie op en rond dijken te houden, dan is een bijdrage om ze daartoe in de gelegenheid te stellen ook denkbaar, geeft Veenman een ander voorbeeld.

Hoeveel geld HHNK jaarlijks in het 'burgerparticipatiefonds' gaat steken, is nog onduidelijk.

"Het zal niet om tonnen gaan, wellicht duizenden of tienduizend.en euro's."

Een van de punten in het collegeprogramma, dat unaniem is vastgesteld, is meer en nauwer  samenwerken met burgers en gemeenten.

,,Die wens leeft al langer, dit fonds is daarvan een uitvloeisel. Mondjesmaat steunt het waterschap al projecten, op deze manier krijgt dat een structureler karakter."

Het college van hoogheemraden bestaat verder uit Klazien Hartog (Groen, Water & Land) uit Zaandam, de Warmenhuizense Marjan Leijen (PvdA), Ruud Marschall (Water Natuurlijk) uit Petten en Niedorper Siem Jan Schenk (Ongebouwd).

Noordhollands Dagblad