Planbureau stelt teleur met klimaatberekening

• zaterdag 4 mei 2019
  • Categorie: , ,
  • Het is riskant om een carrière-ambtenaar directeur te maken van het CPB in plaats van een ervaren en onafhankelijke wetenschapper.

Planbureau stelt teleur met klimaatberekening
    door Eduard Bomhoff

Twee keer heeft het Centraal Planbureau (CPB) advies gegeven over maatregelen om CO2 te beperken. In 2016 ging het om het voorontwerp van een klimaatwet van Groen Links en de PvdA. Groen Links was oppositie en de PvdA van Diederik Samson deed een handreiking – ongebruikelijk voor een regeringspartij – om milieubewuste kiezers binnen boord te houden.
    We weten nu dat Samson geen succes had want zijn PvdA leed het grootste verlies ooit in de Nederlandse parlementaire geschiedenis: van 38 naar 9 zetels. Samson, die zichzelf terecht beschrijft als ‘soms fanatiek’ is desondanks nog niet uitgespeeld – maar daarover een andere keer. Het gaat nu over het CPB
    Het CPB gaf advies over deze klimaatwet van Groen Links en PvdA en benadrukte zowel de baten als de lasten. Die analyse is nog steeds actueel want de plannen van 2016 leken veel op wat nu ‘ontwerp-Klimaatakkoord’ heet. Allicht, want tijdens de eerste drie maanden van de formatie van 2017 schoof de VVD van Rutte ver op in de richting van Groen Links dat toen een mogelijke partner leek voor zijn derde kabinet.
    Nu ligt ook een doorrekening van het ontwerp-Klimaatakkoord op tafel, en hoewel de voorgestelde maatregelen uit 2016 en 2019 erg op elkaar lijken, is de analyse helaas meegebogen met de politieke realiteit. Ik geef twee voorbeelden.

Niets van wat deze overheid nog onderzoekt of laat onderzoeken is gebaseerd op de waarheid. Werkelijk alles wordt er bij gehaald om toch vooral de waarheid maar niet aan het licht te laten komen, zolang de burger maar uitgeknepen kan worden.
    het is eigenlijk begrijpelijk als de man die alles aanstuurt een pathologische leugenaar is.
    In Duitsland maken ze het nog gekker, daar worden politieke tegenstanders van Merkel en bedriegers het spreken onmogelijk gemaakt, "München: Huisverbod voor Björn Höcke opgeheven – AfD eist aftreden van burgemeester.
    Zover zijn we al gekomen in onze "democratische EU " en in Nederland is het niet anders alleen zien de meesten het nog niet gezien de dwaze reacties van een idioot op deze site.