’Onthullende’ blogs over formatie Noord-Holland: de droppot gaat elke dag leeg en wie maakt de lekkerste havermoutcappuccino’s?

• maandag 27 mei 2019
  • Haarlem - Met het opduiken van het zesde ’formatieblog’ op de website van de provincie Noord-Holland is een nieuwe ronde ingegaan.
    Peter Schat 27-5-2019

Niet van de formatie van een toekomstig college van Gedeputeerde Staten op zich - althans daar geven de formatieblogs geen inzicht in - maar van een nieuwe ronde scribenten. De aftrap gaf formateur Laura Bromet op 8 mei, daarna kwamen de lijsttrekkers van de vier partijen die onder leiding van Bromet praten over een coalitieakkoord aan de beurt en maandag 27 mei pakte de eerste nummer 2 de pen op. Erik van der Maas, de nieuwe fractievoorzitter van de liberalen en de bereider van de lekkerste havermoutcappuccino’s tijdens de formatiebesprekingen.
    Daar schrijft hij niet zelf over in zijn blog, maar die wetenschap gaf Ilse Zaal (D66) prijs in het hare. Ze onthulde voorts dat de droppot elke dag leeg gaat en dat als zij en haar secondante Amélie Strengs een keer niet op de OV-fiets naar de locatie van de onderhandelingen kunnen komen, er altijd iemand is van een andere partij die ze een lift geeft.
    Het typeert de sfeer aan de onderhandelingstafel, is de boodschap in de blogs. Zo schrijft Zaal: ’Er zijn inhoudelijke verschillen, maar de wens om de grote uitdagingen waar de provincie voor staat aan te gaan, verbindt ons. We willen allemaal vooruit en dat belooft veel voor een progressief coalitieakkoord.’ Soms lezen ze als de dagrapportjes die peuterspeelzalen aan ouders rondsturen: ’GroenLinks wilde begrijpelijkerwijs niet alle werkwijzen uit het verleden overnemen, en de huidige bestuurders vonden het spannend om het nu eens anders te doen’ (Bromet). En onomwonden staat er vaak dat de partijen aan tafel programmatisch diametraal van elkaar verschillen, wat een bijzondere dynamiek met zich meebrengt.
    Zo schrijft Van der Maas: ’Wederom zijn het pittige onderhandelingen die soms, na het oplopen van de emotionele temperatuur, worden onderbroken door schorsingen. Dat is logisch, de standpunten en de meningen lopen immers nogal uiteen. Tijdens die schorsingen kom ik uiteindelijk dan toch weer tot het inzicht dat we een provincie te besturen hebben en dat we allemaal het Noord-Hollands belang voorop stellen.’
    In de woorden van Zita Pels (GroenLinks): ’Dat er meningsverschillen zijn over vraagstukken is duidelijk. In mijn ogen begint het bij dat je beide uitspreekt de grote uitdagingen waar we voor staan, aan te willen gaan. Dat je elkaar serieus neemt en zoekt naar oplossingen die op een breed draagvlak kunnen rekenen.’ Cees Loggen (VVD), de grootste politieke tegenstander van Pels aan tafel, schrijft dat hij als onderhandelaar over de empathie moet beschikken, die signaleert wanneer een andere partij over haar pijngrens gaat: ’De bedoeling is uiteindelijk om te komen tot een stabiel college dat tenminste vier jaar kan regeren op een voor een ieder herkenbaar akkoord. Doe je dat niet, dan bouw je een huisje op ijs en zal dat bij de eerste de beste periode van dooi er doorheen zakken, met alle gevolgen van dien.’
    Adnan Tekin (PvdA) rept er ook over dat samenwerking een kernbegrip is. ’Wij pakken graag die handschoen op. Zowel binnen de Staten, als daar buiten.’ Hij komt daarop, terugkijkend op de gesprekken die de onderhandelaars voerden met ’het veld’: met inwoners, ondernemers, bestuurders en wetenschappers over de onderwerpen faunabeheer, Schiphol en woningbouw. ’Zo proberen wij een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van wat er speelt én van mogelijke oplossingen.’
    Verder geeft hij nog obligaat prijs: ’Het waren stuk voor stuk informatieve en inspirerende ontmoetingen.’ Over wat er concreet uit gaat komen, is het voor de volgers van het blog nog even in het duister tasten. Zaal noemt nog wel concreet dat Jack van der Hoek voor D66 ’onze kandidaat-gedeputeerde’ is en schept daarmee duidelijkheid over wie er straks in het college komt: hij of Joke Geldhof. Ondanks dat Geldhof altijd ventileerde dat zij door zou willen gaan, staat Van der Hoek blijkbaar ’op één’.
    Om de ’formatieblogs’ alle te lezen, klik hier.
    Noordhollands Dagblad