Officieel verzoek voor referendum over wel of geen nieuw stadhuis in Den Helder

• dinsdag 23 april 2019
  • Categorie: , ,
  • Den Helder - De stichting Behoud Cultureel Erfgoed Den Helder heeft een officieel verzoek ingediend bij het gemeentebestuur om een referendum uit te schrijven over de verplaatsing van het stadhuis naar het monumentale maritieme gebouw 66 en een nabijgelegen pand dat na de Tweede Wereldoorlog gebouwd is op Willemsoord.
    Arie Booy 23-4-2019
    De fracties van GroenLinks en D66 in de gemeenteraad hebben eerder een poging gedaan om het referendum op de kaart te krijgen, maar dat werd door een raadsmeerderheid geblokkeerd. Daarom heeft de erfgoedstichting de aanvraag ingediend. Paul Schaap is woordvoerder van de stichting: ,,De verplaatsing van het stadhuis naar Willemsoord is absoluut referendumwaardig. De gehele gemeenschap is belanghebbend in deze zaak. We hebben aan de voorwaarden voor de aanvraag voldaan en wachten nu op reactie van de gemeente”, meldt Schaap.

In de raad

Namens de gemeente Den Helder zegt woordvoerder José van de Burg: ,,De voorzitter van de raad beoordeelt het verzoek en maakt op basis hiervan een voorstel voor de gemeenteraad. Dat voorstel komt op de agenda van de raadsvergadering van 6 mei. Eerst gaat het echter langs de agendacommissie en vervolgens licht de griffie de aanvragers in over de gang van zaken.”
    De politieke partijen die zich eerder dit jaar al inspanden om een voorstel tot het houden van een raadplegend referendum in stemming te brengen deden dat in verband met wat genoemd wordt het ’scenario-onderzoek nieuwbouw van het stadhuis op Willemsoord'. D66 en GroenLinks stelden toen dat dit onderzoek zoveel onduidelijkheden, problemen en moeilijkheden met zich meebrengt, dat het gerechtvaardigd is om de inwoners van Den Helder te raadplegen.
    Paul Schaap zegt namens Behoud Cultureel Erfgoed Den Helder geen goed woord over te hebben voor de wijze waarop de planvorming tot stand is gekomen: ,,Het stadhuis op deze plek op de oude rijkswerf is al een duveltje uit een doosje gesprongen. Er is nooit met de burgerij en de gebruikers van Willemsoord over gesproken. Opeens was het er en wordt alles uit de kast getrokken om het door te zetten.”

Advocaten

De stichting heeft zich echter verzekerd van een paar sponsors en die hebben toegezegd dure advocaten in stelling te brengen nu de gemeente het voornemen wil doorzetten. Schaap: ,,We gaan eerst voor een referendum, maar rechtbank en Raad van State kunnen volgen.”

Noordhollands Dagblad

Willemsoord, één van de vele bedrijven waar de gemeente Den Helder aandeelhouder in is. Verkapte overheid steun dus. Op die wijze blijft verantwoording en transparantie richting inwoners buiten schot. Vandaar de verkapte overheid steun door plaatsing stadhuis op Willemsoord. Logistiek qua verkeersbewegingen bekeken ook een drama.