Gemeentebelangen Bergen: ’Tweetal pleegt politieke diefstal’

• woensdag 3 april 2019
  • Categorie:
  • Bergen - ,,De twee raadsleden van Gemeentebelangen, die zijn overgestapt naar de VVD en daarbij hun zetel in de raad hebben meegenomen, plegen politieke diefstal. Wij zijn daardoor zeer onaangenaam verrast.’’
    Matthie Bergman 3-4-2019
    Zo luidt de reactie van het bestuur van Gemeentebelangen in Bergen op de overstap van Kees van Leijen en Meis de Jongh naar de liberale fractie. Het bestuur stelt verder: ,,Je kan als raadslid opstappen bij een meningsverschil, maar niet zonder dat daar binnen de partij uitgebreid over gesproken is.’’
    Opstappen, zoals De Jongh na vijf maanden raadslidmaatschap doet, met meenemen van de zetel noemt het bestuur politieke diefstal. Ook het overstappen van Van Leijen na jaren van raadslidmaatschap, is voor de partij ’moeilijk te accepteren’.
    Gemeentebelangen noemt het bovendien ’afkeurenswaardig’ dat andere partijen open stonden voor het aansluiten van de twee raadsleden. De fractie van Gemeentebelangen zal vanaf 11 april bestaan uit alleen Mariella van Kranenburg.
    De Jongh wilde gisteren haar besluit niet toelichten: ,,In de raadsvergadering van 11 april komen we met een verklaring.’’ Van Leijen verklaarde tegenover NH Nieuws: ,,Wij vonden de tendens bij Gemeentebelangen te negatief worden. Er waren meer partijen die ons wilden, maar de VVD sluit het beste bij ons aan.’’
    De felle kritiek op zijn partij lijkt VVD-fractievoorzitter Arend Jan van den Belt niet zoveel te deren: ,,Een heikele kwestie? Ach, alles in deze gemeente is heikel.’’
    Noordhollands Dagblad