De herbenoeming van Marjan van Kampen.....

• dinsdag 9 april 2019
  • De herbenoeming van Marjan van Kampen tot burgemeester van Schagen is een beetje ’poppenkast’, maar zo hoort ’t nou eenmaal

Marten Visser 9-4-2019
    Een strikt geheime bijeenkomst achter gesloten deuren, gevolgd door een ultrakort openbaar gedeelte.
    Waarin dinsdagavond niet meer wordt medegedeeld dan dat ’de gemeenteraad mevrouw M. J. P. van Kampen-Nouwen gaat aanbevelen voor herbenoeming’.
    Het is een beetje poppenkast, maar de herbenoeming van een burgemeester gaat nu eenmaal zo. Legt Hans Kröger, waarnemend voorzitter van de gemeenteraad, direct na de bijeenkomst uit.
    De gemeenteraad wil graag dat Van Kampen per 1 oktober voor een nieuwe periode van zes jaar wordt benoemd tot burgemeester van Schagen. Maar waarom de raad dat zo graag wil? Dat mag officieel niet gezegd worden.
    Hij heeft het niet verzonnen, verontschuldigt Kröger zich: de wet schrijft nu eenmaal geheimhouding voor. Heeft de gemeenteraad er lang over gedaan om tot het besluit te komen? ,,Nee’’, zegt Kröger. Lachend: ,,En waarschijnlijk zeg ik daarmee al meer dan ik zou mogen zeggen.’’
    Individuele raadsleden klappen ook inhoudelijk niet uit de school. Maar willen wel zeggen wat ze van Van Kampen vinden. ,,Het is een prima burgemeester’’, zegt Merieke Bredewold van Wens4U.
    En waarom wil Friso Teerink (Duurzaam Schagen) graag door met Van Kampen? ,,Omdat het een heel aardig mens is. Ze kan met iedereen opschieten. Van hoog tot laag, van links tot rechts. En ze heeft nog bestuurlijke kwaliteiten ook, wat wil je nog meer?’’
    Uiteraard heeft Van Kampen, als onderwerp van gesprek, zelf ook de beraadslagingen van de gemeenteraad niet mogen bijwonen. Ze neemt na afloop wel de felicitaties van de raadsleden in ontvangst. En meldt dat ze voldoende uitdagingen ziet voor de komende jaren. Ze wil ’Schagen nog mooier maken’. ,,Als stad, als gemeente, als strand.’’
    Uiteindelijk gaat minister Kajsa Ollongren van binnenlandse zaken over de herbenoeming van de burgemeester. Kröger: ,,Wij hebben er alle vertrouwen in dat zij onze voordracht tot herbenoeming wil overnemen.’’

Noordhollands Dagblad