Bemiddelaars Hollands Kroon verwerken zesenvijftig burenruzies

• vrijdag 5 april 2019
  • Hollands Kroon - In het eerste jaar hebben de vrijwilligers van buurtbemiddeling in Hollands Kroon zesenvijftig geschillen tussen buren afgehandeld. In de meeste gevallen had een van de ruziënde partijen zelf om bemiddeling gevraagd.
    Mike Deutekom 5-4-2019
    De buurtbemiddeling is vorig jaar gestart. Getrainde vrijwilligers voeren in tweetallen gesprekken met ruziënde partijen om de onderlinge contacten te herstellen en oplossingen te bedenken voor hun conflict.
    In zeventien van de 56 burenruzies ging dat conflict over de tuin of de erfgrens tussen beide buren. Andere oorzaken voor botsingen tussen buren zijn geluidsoverlast (7), overlast door dieren (7), parkeerproblemen (6), stankoverlast (5), bedreiging en of intimidatie (4), pesten/lastig vallen (1), overlast door kinderen (1), rommel (1) en overige gevallen (7). Hierbij gaat het vaak om ruzies in een vroeg stadium en bij niet al te ernstige problemen.

Kernen

De meeste burenconflicten speelden zich vorig jaar af in Anna Paulowna, zo blijkt uit het jaarverslag van de buurtbemiddelaars.
    Daar werd tien keer de hulp van de bemiddelaars ingeschakeld. In de andere grote kernen in de gemeente, Nieuwe Niedorp/Winkel en Wieringerwerf, was dat respectievelijk negen en acht maal. Het relatief kleine Wieringerwaard valt op met zes burenruzies in 2018 waarbij bemiddeling noodzakelijk was.
    De meeste ruziemakers schakelen zelf de buurtbemiddeling in. In 44 van de 56 meldingen kwam het contact zo tot stand. Acht maal verwees de politie mensen door naar de buurtbemiddeling en drie maal was dat de toezichthoudende ambtenaar van de gemeente (boa).
    Voor dit jaar verwachten de buurtbemiddelaars meer ruzies te moeten beslechten. Dat komt omdat er in 2018 nog geen samenwerkingsverband was met de drie woningbouwverenigingen binnen de gemeente. Dit jaar worden de huurders bij ruzies door de corporaties doorverwezen naar buurtbemiddeling.
    Noordhollands Dagblad