Peter Berdowski van Boskalis: 'Offshore wind wordt een afgrijselijke industrie'

• maandag 11 maart 2019
  • Het wordt de komende jaren lastig om geld te verdienen aan windenergie op zee.
    11-3-2019

Dat stelt bestuursvoorzitter Peter Berdowski van maritiem dienstverlener Boskalis in een vraaggesprek met FD. Structureel is de offshore windenergie geen rendabele markt, vindt Berdowski.
    Offshore wind is een groeimarkt, heet het alom. Maar Berdowski, een boegbeeld van maritiem Nederland en zelden verlegen om een mening, gelooft er niet zo in. 'Boskalis blijft voorzichtig met offshore wind. De risico's en het rendement zijn onverantwoord uit balans.'

Peter Berdowski, ceo Boskalis: 'Parken komen op steeds grotere afstanden van de kust, worden steeds groter, terwijl de subsidies dalen.'Foto: Peter Boer voor het FD
    Boskalis leed afgelopen jaar een verlies van ruim €400 mln, bleek vorige week uit de jaarcijfers. Dat had te maken met een afboeking. Maar ook operationeel was de winst fors gedaald door de malaise in de offshore, veroorzaakt door de relatief lage olieprijs.
    Volgens Berdowski, bestuursvoorzitter sinds 2006, zal het moeilijk zijn om dit jaar de operationele winst van 2018 te overtreffen: het uitbundige marktklimaat van drie tot vijf jaar geleden is er nog lang niet, zo meldde Boskalis bij de cijfers. De baggerdivisie liep goed, maar in olie en gas werd nauwelijks geld verdiend.
    En wind op zee? Dat was de plek bij uitstek waar vrijwel alle maritieme dienstverleners de laatste jaren op mikten. Berdowski keek, uiteraard, ook naar die markt.
    De komende jaren moet in de Noordzee een reeks windparken worden gebouwd. Dat vergt miljardeninvesteringen, die voor een deel worden bekostigd met subsidies. Investeringen in kabels, transformatorstations, turbines - en daarna jarenlang onderhoud: de sector is goed voor duizenden banen. Daarmee heeft offshore wind een sterk positieve connotatie.
    Maar in de analyse van Berdowski is wind geen panacee. Sterker nog: volgens hem wordt het de komende jaren vooral lastiger om er geld mee te verdienen. 'Parken komen op steeds grotere afstanden van de kust, in diepere delen van de zee. De parken die staan gepland, worden steeds groter, terwijl de subsidies dalen.'

‘De slachtoffers staan te trappelen’
    • Peter Berdowski

'Dus de complexiteit neemt toe en de beloning neemt in hoogtempo af. Dat gaat knellen. Er iseen wig tussen het risico en hetrendement. Wat wij zien: de problemen worden naar de toeleveranciers geduwd.'
    Hoe gebeurt dat?
    'Offshore wind staat onder grote druk. Van tijd en prijs. Het zijn grote parken die snel geleverd moeten worden. Een park op zee bestaat uit complexe en grote onderdelen. Het is een treintje, waarvan alle delen op elkaar afgestemd moeten zijn. Op de millimeter.'
    'Neem bijvoorbeeld de jackets, zeg maar het onderstel dat in diepere delen van de zee wordt gezet. Dat zijn halve kerktorens die op de zeebodem worden geplaatst. Er wordt dan vaak optimistisch berekend, op basis van een turbine die nog niet bestaat.'
    Hoe kan dat?
    'Er wordt veel te krap berekend. Met ideale schema's, ook om aan een fatsoenlijk financieel rendement te komen. Later blijkt dat oorspronkelijke ontwerpen wat zwaarte betreft toch niet toereikend zijn. Er zijn al partijen aan failliet gegaan. Het ironische is: mensen en bedrijven staan in de rij om hier aan mee te doen. De slachtoffers staan te trappelen. Er gaat veel geld in om. Toch is er te weinig om aan te verdienen.'
    'Wat als er jackets vertraagd zijn? Of worden afgekeurd? Onder zo'n project hangen overal dure schepen. Als het dan mis gaat, vliegen bij de klanten de de tientallen miljoenen je om de oren.'
    Maar in de olie en gas zijn toch ook vertragingen?
    'Ja, daar zijn ook veel budgetoverschrijdingen. Alleen is die industrie verder gestandaardiseerd. Jackets voor wind zijn niet gestandaardiseerd, of veel minder. De windsector is minder volwassen, projecten worden geregeld door inhuurkrachten begeleid.'
    'Wat je ziet is dat de regelgeving per land verschilt. Zo zijn in Engeland de regels voor wind op zee hetzelfde als voor offshore olie en gas. Van een gasplatform snap ik dat die drie keer moet worden afgehecht. Maar bij wind zou dat mijn inziens anders moeten zijn.'
    Wat doet Boskalis in offshore wind?
    'Boskalis heeft de Bokalift 1. Dat is een schip met een kraan van 3000 ton hijsvermogen. Die zetten we in bij windparken. Al is de Bokalift 1 breder inzetbaar dan alleen wind. Het is bewust geen 'one trick pony'. En wij hebben gemikt op het leggen van kabels. Daar zijn we groot in. Kabels zijn altijd hetzelfde.'
    Wat moet er gebeuren?
    'Ik ben geen beleidsmaker. Dit is mijn analyse van de markt. Een kritische kanttekening bij de euforie. Rendementen wegen niet op tegen de risico's. De afbouw van subsidies trekt een bloedspoor. Offshore wind wordt zo een afgrijselijke industrie.'
    FD