Overheid verpacht grond om sneller duurzame energie op te wekken

• zaterdag 16 maart 2019
  • Categorie: , , ,
  • De Rijksoverheid stelt eigen grond beschikbaar voor nieuwe wind- en zonneparken.
    15-3-2019 NOS
    Het idee is dat marktpartijen op overheidsgrond sneller duurzame energie kunnen gaan opwekken dan op particuliere terreinen.
    De overheid is de eigenaar van veel grond, bijvoorbeeld langs wegen en bruggen. In Drenthe, Noord-Brabant en Rotterdam lopen nu pilots van in totaal ongeveer 250 hectare. Daaruit moet blijken hoeveel tijdwinst dat oplevert. Meer projecten van naar schatting maximaal 1000 hectare staan op de planning.

Sneller en goedkoper

Olof van der Gaag van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE) vindt het een goed initiatief. Nu duurt zo'n project met windmolens in Nederland volgens NVDE ongeveer tien jaar. "Normaal is zeven jaar daarvan vooral praten en drie jaar bouwen", zegt Van der Gaag. Dus het proces zou dan met jaren ingekort kunnen worden. Ook gaat het er volgens hem toe leiden dat de windmolens en zonnepanelen op de meest geschikte plaatsen komen.
    Daarnaast zullen duurzame ontwikkelaars waarschijnlijk goedkoper uitkomen door de betere organisatie, denkt Van der Gaag, doordat er minder onzekerheid is rond vergunningen. "Iedereen kan doen waar hij of zij het beste in is. Projectontwikkelaars kunnen zich weer focussen op het bouwen en verkopen van stroom."

Belangenverstrengeling

Rob Rietveld van de Nederlandse Vereniging Omwonenden Windturbines vindt het in principe goed dat grond beschikbaar komt, maar gelooft niet dat het de situatie van omwonenden zal verbeteren. Rijkswaterstaat zegt dat bewoners nog steeds bezwaar mogen maken.
    Rietveld is vooral bang voor belangenverstrengeling. "De overheid wil nu extra graag dat een project doorgaat, omdat het Rijk de regie heeft overgenomen, en de klimaatdoelstellingen wil halen." Dat botst volgens hem met de toezichthoudende rol.
    Volgens Rijkswaterstaat zijn deze zorgen onterecht, want "de Rijksoverheid stelt alleen de grond ter beschikking en bepaalt niet waar zon- en windparken komen". De gemeenten en provincies gaan over de vergunningen.

Doelen halen

Minister Ollongren leverde deze week kritiek op de provincies, omdat die volgens haar te weinig doen om de duurzame doelen voor 2020 te halen. De provincies gaven aan dat ze het waarschijnlijk niet gaan halen door overmacht, zoals vertraging door klachten uit de omgeving.
    Volgens Rijkswaterstaat zal het beschikbaar stellen van grond samen met vergunningende provincies helpen om de doelen rondom energietransities te gaan halen. De eerste stroom van een van de pilots wordt waarschijnlijk vanaf 2023 opgewekt.

NOS

'Het beschikbaar stellen van grond samen met vergunningende provincies helpen om de doelen rondom energietransities te gaan halen'.

Om de doelen rondom de energietransitie te halen. Daar gaat het alleen om.

De mensen, leefomgeving, landschapsvernieling telt allemaal niet.
    Alleen de doelen, die nergens op slaan en alleen een grote verarming van Nederland tot gevolg heeft.

Liever dat dan overstroming.

Jan Hendriks zei

Met een doel houd je alleen een bal tegen,dat is het enige nut van zo'n ding.
    Als het doel maar gehaald is ,dan hebben we (het) bereikt ?
    Wat ?
    Als we maar wat doen, ik hoop dat de mensen die er zo over denken vooral niets doen.
    Dat is een oosterse wijsheid, de kunst van het niets doen.
    tijdens het niets doen gaan we ondertussen rustig de zin van de onzin scheiden, alle lobbyisten de deur wijzen, corrupte en incompetente bestuurders opruimen .
    En dan komen er zeker oplossingen.
    Maar eerst de hijgers van onze nek halen.

Anoniem 2, u bent precies zoals de doorsnee Nederlander, een mening hebben die helemaal nergens op slaat en niet is te onderbouwen. U bent nog steeds niet zo ver met uw kennis dat ijsblokjes in een tot de rand toe gevuld glas het water niet over de rand laat lopen als het ijs smelt.