Op de A7 rij je straks langs datacenters, waar je ook kijkt

• vrijdag 8 maart 2019
  • Categorie: , , , ,
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - Vier jaar geleden waren alle pijlen gericht op krimp: minder werk, minder inwoners. Het scenario in Hollands Kroon is inmiddels omgebogen naar sterke groei.
    Winnie van Galen 8-3-2019
    Plek voor expansie is de westkant van de A7, de snelweg naar de Afsluitdijk. Aan de andere kant van de weg ligt Agriport, waar agrarische bedrijven en datacenters zijn neergestreken. Wie bij de nieuwe bedrijven aan de westkant komt werken, wil er in de buurt wonen. De nieuwe huizen moeten in hoofdzaak komen in Wieringerwerf en Middenmeer: plaatsen in de Wieringermeer met een relatief hoog voorzieningenniveau. Slootdorp en Kreileroord zijn ook in beeld, maar in mindere mate.
    Om te voorkomen dat ieder plannetje afzonderlijk door de ambtelijke molen moet, is er een ’grondlegger’ gevormd. Hierover hebben Hollands Kroon, de provincie en het hoogheemraadschap afspraken gemaakt. De grondlegger biedt ruimte aan grootschalige ontwikkelingen op de lange termijn en voorkomt ad hoc-besluiten, aldus wethouder Theo Meskers van Hollands Kroon. Meskers liet dit weten bij de presentatie van het gebiedsplan Productielandschap Wieringermeer dat vanaf vandaag ter inzage ligt.
    De groei die op de Wieringermeer afkomt is groot, geeft Meskers aan. „Niet iedereen realiseert zich wat er aan de hand is”, zegt hij. Het zwaarst denkbare groeiscenario genoemd in een studie uit 2018 over de economische mogelijkheden ten noorden van Amsterdam op het gebied van datacenters en onderwijs, ’is al ruimschoots ingehaald’.
    Over de aantallen bedrijven en woningen die er bijkomen, daarover is niks bekend. Dat zal de toekomst moeten uitwijzen, aldus de wethouder. In ieder geval mikt hij op het deels binnenhalen van woningbouw die is opgelegd aan Metropool Regio Amsterdam.
    Onderdeel van het gebiedsplan voor de Wieringermeer is de vorming van een fonds bedoeld voor de versterking van de ruimtelijke kwaliteit. Wie plannen heeft, betaalt een bepaald bedrag per vierkante meter.
    De afspraken die eerdergenoemde drie partijen hebben gemaakt, zo vlak voor de Provinciale Statenverkiezingen, ziet Meskers ’als een politiek bestuurlijk succes’. Welke ploeg Statenleden er straks ook aantreedt, de nieuw uitgezette lijnen in de Wieringermeer liggen voor de wethouder vast.
    Noordhollands Dagblad

Noemen we dit nog democratie? De bevolking is weer niets gevraagd, terwijl we door deze coalitie toch overal bij betrokken zouden worden? Dat is toch hun uitgangspunt, zeiden ze?

En hoe zit het me de waardevolle landbouwgrond die hierdoor verdwijnt? Is dat niet héél erg? Er staan wel héél veel legesinkomsten tegenover. Dat maakt voor onze boerencoalitie misschien veel goed? Alles draait hier om boerengeld.