’NAM nog lang actief in de regio’

• dinsdag 5 maart 2019
  • Categorie: , , ,
  • Den Helder - ,,We zijn nog decennia actief in de Noordkop en Den Helder”, vertelde NAM-directeur Johan Atema dinsdagmiddag tijdens een regiobijeenkomst op de vestiging op Oostoever.

Arie Booy 5-3-2019
    Atema is sinds een half jaar directeur van de Nederlandse Aardolie Maatschappij. Hij heeft ervoor gekozen om de nieuwe strategie van de NAM publiek te maken in regiobijeenkomsten. ,,Vorige week zijn we begonnen in Emmen”, zei Atema. ,,Den Helder is de tweede bijeenkomst waar we onze regionale ’stakeholders’ (belanghebbenden, red.) bijpraten over waar we naar toe willen in de toekomst.”
    ,,Het gasveld in Groningen wordt binnen vijf tot tien jaar gesloten. Dat is een goede zaak”, vertelde Atema de zaal ,,Misschien gek om dat te zeggen als NAM-directeur, maar veiligheid gaat voor alles. Sluiten van dit gasveld scheelt de Nederlandse staat heel veel inkomsten. Het kan echter niet anders.”

Kleine gasvelden

Een van de toehoorders vroeg aan Atema hoe het zit met de investeringsaftrek voor gaswinning in kleine gasvelden op zee. ,,Die aftrek is heel belangrijk. Als het tien procent minder kost om gas te winnen, kan dat het verschil maken tussen het openen of sluiten van een klein veld. Voor de Helderse regio is dat van groot belang, want elke activiteit die namelijk offshore ondernomen wordt heeft effect op de werkgelegenheid hier in de havens.”
    Naast op zee wordt in Noord-Holland ook gas gewonnen op land. In de Beemster en Waterland zijn diverse sites van de NAM. Atema wil dat met die kleine gasvelden op land geen risico genomen wordt: ,,We hebben als bedrijf besloten dat er in het geval van een aardbeving van 3 of hoger op de Schaal van Richter direct ingegrepen wordt. Dan gaat zo’n veld dicht.”
    In de Helderse situatie verwacht de NAM de gasbehandelingsinstallatie op Oostoever in ieder geval nog zo’n 20 jaar nodig te hebben. Atema: ,,Welk scenario je ook bekijkt; er blijft een deel gas nodig. We denken nu dat er in 2050 een energiemix bestaat waarbij je nog zo’n 20 procent aardgas nodig hebt.”

Opslag op zee

De NAM studeert serieus op de opslag van CO2 in gasvelden op zee. Daarvoor kan de bestaande infrastructuur van pijpleidingen en platforms op zee benut worden. Voor de Helderse regio een opsteker want zo blijft offshorewerk nodig, naast het werk dat windvelden op zee opleveren. Directeur Atema stelt dat de NAM vol op de energietransitie gaat inzetten: ,,Momenteel produceren we 30 procent van de energie die Nederland nodig heeft. Die rol zullen we ook in de toekomst - zij het op een andere manier - blijven spelen.”
    Noordhollands Dagblad