IJmuiden uitvalsbasis voor bouw windmolenpark

• dinsdag 26 maart 2019
  • IJMOND
    De windenergiesector in de IJmond krijgt een enorme opsteker. Energiegigant Vattenfall (voorheen Nuon) heeft de IJmondhaven in IJmuiden gekozen als uitvalsbasis voor de eerste fase van de aanleg en onderhoud van windmolenpark Hollandse Kust Zuid die voor de kust van Katwijk en Zandvoort moet komen.
    Pieter van Hove 26-3-2019
    Vattenfall laat hiervoor een servicecentrum bouwen in de haven als kantoorruimte, inclusief een werkplaats en opslagruimte voor (reserve-) onderdelen. Ook komen er aanlegplekken voor snelle boten die personeelsleden van en naar het windpark varen. De verwachting is dat begin 2022 gestart wordt met de bouw van het centrum waar ongeveer veertig mensen komen te werken. Zeehaven IJmuiden NV, beheerder van de haven, en de energieleverancier hebben dat dinsdag bekendgemaakt
    Hollandse Kust Zuid is het eerste niet gesubsidieerde windmolenpark en beslaat vier kavels voor in totaal 750 Megawatt. De eerste twee kavels zijn inmiddels vergeven aan Vattenfall, voor de overige twee is het bedrijf ook in de race. Verwachting is dat deze zomer hierover een besluit wordt genomen. Het windmolenpark moet volgens de vergunning binnen vier jaar operationeel zijn en kan dan stroom leveren aan naar schatting ruim een miljoen huishoudens. Vorig jaar presenteerde (wind-) offshorevereniging Ayop (Amsterdam IJmuiden Offshore Ports) een bidbook aan Vattenfall welke diensten zij aan kan bieden.
    In elk geval is het in IJmuiden gevestigde Windcat Workboats – verantwoordelijk voor het vervoer van onderhoudspersoneel over water – aangewezen als vaste leverancier. Windcat Workboats werkt momenteel aan de ontwikkeling van een waterstof aangedreven boot. Naar verwachting is deze volgend jaar klaar. Windparkeigenaar Vattenfall gaat gebruik maken van deze tenders.

Noordhollands Dagblad