Hollands Kroon praat met burgers over energiecoöperaties

• donderdag 7 maart 2019
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon -  Middenmeer -  Elk dorp in Hollands Kroon zijn eigen energiecoöperatie? Met een lokale biovergister waar het eigen groenafval wordt verwerkt tot groengas?
    Ed Dekker 7-3-2019

Allerlei ideeën over de plaatselijke mogelijkheden van de energie-transitie kunnen zaterdag 9 maart ter sprake komen op een openbare discussiebijeenkomst van de gemeente. Belangstellenden zijn welkom in De Meerhoeve in Middenmeer, Cultuuweg 4. De middag duurt van een tot vijf uur. Met deze bijeenkomst wil de gemeente zich laten inspireren voor een eigen energiebeleid.

Een van de sprekers is Martin Scheepers van ECN/TNO. Hij vertelt over diverse kansrijke projecten. Lokale coöperaties kunnen de collectieve opslag van warmte regelen. Ook kunnen er zonnepanelen worden geplaatst. ,,Misschien kan er ook een molen worden gezet, vult Groenlinks-raadslid Peter Fekkes aan. Hij is voorzitter van de werkgroep die de bijeenkomst heeft voorbereid.

Fekkes: ,,Met zo'n coöperatie wordt veel geld bespaard en kan een dorp of wijk ook zelf aan het roer staan? Daar gaat Siward Zomer verder op in. Hij is directeur van ODE decentraal, organisatie voor duurzame energie. Raoul Santibafrez van organisatie Duurzaam Bouwloket vertelt over wat burgers nu al kunnen doen.

Klimaat- en energiedeskundige Diederik Samsom licht komende ontwikkelingen toe. Ook is er een informatiemarkt.

Als afsluiting leidt burgemeester Rian van Dam t een Paneldiscussie.

Noodhollands Dagblad