Hollands Kroon gaat meer onderzoek doen tegen witwassen crimineel geld

• dinsdag 26 maart 2019
  • Categorie:
  • Hollands Kroon Aanvragers van horeca- en andere vergunningen in Hollands Kroon moeten rekening houden met langere wachttijden. De gemeente gaat vaker eerst een zogenoemd Bibob-onderzoek uitvoeren voordat er vergunning wordt verleend.
    Mike Deutekom 26-3-2019
    Voor een horecazaak of bordeel was het al de norm dat er door de gemeente onderzoek wordt gedaan naar de personen achter de vergunningaanvraag. Dit om vermenging van de onderwereld met de bovenwereld en het witwassen van geld te voorkomen. Die norm wordt nu uitgebreid naar andere sectoren. Zo krijgen autobedrijven, vuurwerkverkopers en chemische bedrijven hier ook mee te maken bij de aanvraag voor een omgevingsvergunning.
    Daarnaast gaat Hollands Kroon achteraf vastgoedtransacties controleren als er aanwijzingen zijn dat er iets niet in de haak is. Vooraf gebeurt dat ook bij panden voor bijvoorbeeld belwinkels, fitnesscentra en religieuze instellingen.

Noordhollands Dagblad

Gaat dat alleen bij Horeca ondernemers gebeuren of gaat dat op voor alle middenstanders? Ook bij de banken, notarissen, wethouders en aanverwanten?

@anoniem, juist banken, notarissen, accountants, politici zijn de partijen die bij de echte grote criminaliteit betrokken zijn. ING is slechts één voorbeeld waar honderden miljoenen zijn witgewassen.