De tijd dringt voor aanbieders: de glasvezeloorlog is losgebarsten in de Noordkop

• zaterdag 9 maart 2019
  • Als je een glasvezelaansluiting wilt voor snel internet, bij wie moet je dan zijn?Richard Zut 9-2-2019

De Texelse aanbieder Kabeltex lijkt de aangewezen partij om in mei met de aanleg te beginnen in het buitengebied van Den Helder en Schagen.

richard Zut 9-3-2019

Maar concurrent Fiber NH uit Emmeloord kondigt nu aan tot 18 maart ’jacht te maken op nog twijfelende buitengebiedbewoners’ van deze twee gemeenten.
    Kabeltex is samen met Coöperatie Breedband - onder de paraplu van Glasvezelnetwerk Hollands Kroon - al volop bezig met de aanleg in Hollands Kroon en zegt voldoende inschrijvingen te hebben om in mei ook in den Helder en Schagen te starten met de aanleg. Kabeltex-woordvoerder Alexander op de Weegh: ,,Niets staat de aanleg in de weg, want we hebben de vergunningen van beide gemeenten ook al binnen. In mei gaat de eerste schop de grond in.’’
    Fiber NH verzekerde zich eerder van de aanleg van een glasvezelnetwerk in de gemeente Heerhugowaard en Langedijk, en diende gisteren officieel de graafvergunningen in voor ook Schagen en Den Helder. Dit bedrijf zegt dat het niet is gelukt om na zes weken van ’vraagbundelen’ meer dan 50% aanmeldingen in Den Helder en Schagen te verzamelen. ,,We zitten nu op 31 procent, en de witte vlag gaat nog niet uit’’, zegt woordvoerder André Doggen.

Verwarrend

Verwarring alom. Hoe zit het nou precies? Want in een verklaring roept Fiber NH ook twijfelaars op om ’dubbel’ af te sluiten. Dat laatste zou extra zekerheid geven. ,,Er is na 18 maart maar plek voor een aanbieder. Dat betekent dat inwoners die zich bij beide aanbieders aanmelden gegarandeerd een glasvezelaansluiting zullen krijgen.’’
    Zonder dubbele kosten, voegt Doggen van Fiber NH daaraan toe.

Verkeerde been

Kabeltex raadt dubbel aanmelden af. Op de Weegh: ,,Bewoners worden daarmee op het verkeerde been gezet. Als het tegen zit, moeten ze straks bij twee partijen diensten afnemen. Aangezien wij al hebben gezegd dit netwerk te gaan aanleggen, betekent dit automatisch dat Fiber NH dat niet zal doen.’’
    Doggen: ,,De crux zit hem in het zinnetje ’zeggen ze’. Dat zet de markt op slot. Maar dit is een eerlijke concurrentiestrijd die wij niet uit de weg gaan. Wij doen ons best om alsnog vijftig procent te halen. En niemand hoeft niet bang te zijn straks vast te zitten aan twee aanbieders. Want nergens in Nederland is nog iets dubbel aangelegd, daar is zo’n netwerk veel te duur voor.’’
    Noordhollands Dagblad