Bijeenkomst over Biodiversiteit

• dinsdag 5 maart 2019
  • Categorie:
  • HOLLANDS KROON - De gemeenteraad organiseert op dinsdag 19 maart een bijeenkomst over de biodiversiteit in Hollands Kroon. Dit vindt plaats van 20:00 tot 22:30 uur in MFA De Verbinding De Verwachting 1 in Anna Paulowna. Inwoners en andere geïnteresseerden zijn van harte uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn.
    12-3-2019

Biodiversiteit

In de gemeente Hollands Kroon leven niet alleen burgers, maar ook planten en dieren. Dat wij daarvan genieten, blijkt wel uit de diverse foto's en stukjes over specifieke soorten in onze media. Vroege Vogels neemt ons elke zondagochtend mee en enthousiasmeert mensen. Uiteraard zijn er ook organismen die door sommigen van ons niet altijd gewaardeerd worden, zoals de steekmug. Al deze organismen samen vormen de biodiversiteit in ons gebied.

Onderzoeken wijzen uit dat de biodiversiteit in de wereld en ook in Hollands Kroon achteruitgaat. Wie hoort er nog een veldleeuwerik in Hollands Kroon of ziet een koppel patrijzen? Waardoor groeit er zoveel riet langs onze wegen? Samen met de burgers in de gemeente wil de werkgroep Biodiversiteit van de raad nagaan welke concrete acties er mogelijk zijn om de biodiversiteit te behouden of zelfs te versterken. Ongetwijfeld zult u hierover een idee hebben. Raadsleden gaan graag met inwoners en andere betrokkenen in gesprek over ideeën en misschien ook zorgen die er zijn rondom dit onderwerp.

Programma

De bijeenkomst zal plenair worden afgetrapt middels een inleiding van Merijn Volkers en een opening van de voorzitter van de werkgroep Biodiversiteit de heer Meijer. Vervolgens zijn er sprekers die ieder vanuit hun eigen achtergrond een visie op het thema biodiversiteit geven. Na deze plenaire opening worden de aanwezigen uitgenodigd om zich te verspreiden over de drie verschillende tafels in de zaal waar agrariërs, burgers en betrokkenen bij het onderwijs van gedachten kunnen wisselen. Iedereen is vrij om tijdens de avond van tafel te wisselen. De avond wordt weer plenair afgesloten, waarbij de opbrengst van de verschillende tafels kort wordt uiteengezet. Het programma voor de avond ziet er als volgt uit:

20:00 - 20:05 uur: Opening door de heer Meijer als voorzitter van de werkgroep Biodiversiteit
    20:05 - 20:20 uur: Inleiding op het onderwerp door Merijn Volkers
    20:20 - 20:35 uur: Wim Mosterd van LTO
    20:35 - 20:45 uur: Bollenkweker John Huibers
    20:45 - 21:00 uur: Jose Vosbergen van Stichting Surplus
    21:00 - 21:15 uur: Wim van Veen: 'Wat kunnen inwoners doen?'
    21:15 - 22:15 uur: Gesprekken bij thematafels
    22:15 - 22:25 uur: Plenair de opbrengst van de tafels, ruimte voor vragen en opmerkingen
    22:25 - 22:30 uur: Afsluiting door de heer Meijer als voorzitter van de werkgroep Biodiversiteit

Hollands Kroon

Bomen planten in massale hoeveelheden is noodzaak in Hollands Kroon om mens, dier, planten nog een toekomst te geven. Hoe ontstond "biodiversiteit": http://interessantetijden.nl/2018/08/15/introductie-biodiversiteit-maakt-soortenrijkdom-en-landgebruik-inwisselbaar/ ?

Bollen eruit, bomen erin. Bollenboeren eruit, boswachters erin. Dan schiet alvast aardig op met de biodiversiteit.