Verkeer blijft heikel punt rond Niedorper winkelcentrum Trambaan

• donderdag 28 februari 2019
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - Winkelcentrum Trambaan in Nieuwe Niedorp kan uitbreiden.
    Mike Deutekom 28-2-2019

Dat heeft een meerderheid van de gemeenteraad van Hollands Kroon donderdagavond besloten. Het daarvoor noodzakelijke bestemmingsplan werd aangenomen. Maar het ging niet zonder slag of stoot.
    Hoe komt en gaat het verkeer straks naar de winkels na de uitbreiding van winkelcentrum? Dat was de grote vraag voor een aantal fracties in de gemeenteraad. Wethouder Theo Groot (CDA) kon het hen niet vertellen. ,,De inrichting van de openbare ruimte, inclusief het verkeersinrichtingsplan en waar er wel of geen voetpaden of parkeerplaatsen komen, maakt geen onderdeel uit van het bestemmingsplan. Zo werkt de procedure nu eenmaal niet.’’

Coalitiepartner

Groot reageerde daarmee vooral op coalitiepartner Senioren Hollands Kroon (SHK), die dreigde tegen te stemmen omdat er bij het nieuwe bestemmingsplan geen compleet inrichtingsplan was bijgevoegd. ,,De procedure werkt zo dat we eerst het concept-bestemmingsplan ter inzage leggen, daarna verwerken we de eventuele zienswijzen daarop, naar na de raad het aangepaste bestemmingsplan vaststelt. Daarna kan de initiatiefnemer een vergunning aanvragen en dan gaan we om tafel zitten om te praten over de inrichting van de openbare ruimte en de verkeersafwikkeling. Want die initiatiefnemer betaalt daar ook aan mee. ’’

Doorgaat

Volgens Groot heeft het daarom ook geen zin om eerder aan een plan voor de inrichting van het gebied te beginnen. ,,Eerst een bestemmingsplan en een vergunningsaanvraag, dan weten we zeker dat het doorgaat.’’
    Ondanks deze uitleg bleven de Senioren twijfels houden over wel of niet in te stemmen met het nieuwe bestemmingsplan.
    De VVD had eveneens bedenkingen over hoe de verkeersstroom moet worden geregeld rond het winkelcentrum. Raadslid Enno Bijlstra kreeg van Groot de toezegging dat er nog een informatieavond komt voor raadsleden en omwonenden over de verkeersafhandeling en de openbare ruimte, nog voor de bouwvakkers aan de uitbreiding gaan beginnen.
    Uiteindelijk stemden alleen de vijf aanwezige raadsleden van Senioren Hollands Kroon tegen het nieuwe bestemmingsplan. ,,Hoewel we zeer voor de uitbreiding van het winkelcentrum zijn’’, liet SHK-fractievoorzitter Jip Pankras weten, ,,moeten we tegen stemmen omdat we vinden dat de burger bij dit onderwerp te veel op afstand is komen te staan.’’

Noordhollands Dagblad

Als het verkeersinrichtingsplan nu al was vastgesteld, dan zou de projectontwikkelaar er niet aan hoeven meebetalen. Daarom is het er nog niet.
    Toch zou dat beter zijn, als je echt rekening wilt houden met de inwoners.