Toeristische bedrijven willen meer toeristen naar bollen in Noordkop lokken

• woensdag 13 februari 2019
  • Categorie: , , , ,
  • Hollands Kroon -  Anna Paulowna -  Recreatiebedrijven willen in het voorjaar meer toeristen naar de bloeiende bollenvelden in de Noordkop lokken.

13-2-2019
    De campagne ’Tulpen boven Amsterdam’ moet buitenlandse vakantiegangers verleiden de Keukenhof te verruilen voor Noord-Holland. Negen toeristische organisaties uit de bloembollensector, waaronder de Lentetuin Breezand en Floratuin Julianadorp, slaan de handen ineen.
    Ze hebben Holland Boven Amsterdam, dat de toeristische promotie van de Noordkop verzorgt, ingeschakeld om de speciale campagne te verzorgen. „Het is voor het eerst dat bedrijven op deze manier samenwerken”, zegt Marlies Groot van Holland Boven Amsterdam.
    „Normaal beconcurreren ze elkaar.” Nu komen er gezamenlijke folders waarin de deelnemende bedrijven zich aanprijzen. Groot: „Daar gaan wij dan weer mee naar de wandel- en fietsbeurs. Er zijn vijf nieuwe fietsroutes gemaakt die langs de bedrijven gaan. We gaan een uitgebreide online-campagne doen.”
    Volgens Groot zal vooral worden benadrukt dat je in de Noordkop ’in het echt’ kunt zien hoe tulpen worden gekweekt. „In de Keukenhof loop je over gebaande paden. Hier kun je fietsen en skeeleren tussen de tulpen. Of zelfs met een helikopter boven de bollenvelden vliegen. Openingstijden zijn er niet, kom wanneer je wilt.”
    En ja: natuurlijk bloeien er in de Noordkop ook narcissen en krokussen. Maar tulpen kent nu eenmaal elke toerist, vandaar die naam. „Je kunt wel beginnen over ’bolbloemen’, maar dat werkt niet.”
    De organisaties achter de campagne ’Tulpen boven Amsterdam’ hopen dat meer bedrijven aanhaken bij het initiatief. Ook logiesbedrijven kunnen bij profijt hebben van de campagne, denkt Sandra Munster van de gelijknamige tulpenkwekerij in Slootdorp.
    Ze ontvangt veel bezoekers op de kwekerij en doet mee aan de campagne. ,,Als er in het voorjaar meer vakantiegangers deze kant op komen krijg je toch seizoensverbreding. Meer mensen in april, dat is best aantrekkelijk voor vakantieparken en mensen met een bed and breakfast’’, aldus Munster.
    ,,Veel mensen weten nog niet dat het bollengebied hier zo groot is. Dat gaan we met zijn allen uitdragen.’’
    Ook directeur Kees Vriend van Land van Fluwel in Sint Maartensvlotbrug is enthousiast over de samenwerking van de negen bedrijven. ,,Eén krachtige folder, waar alle bedrijven in staan. Dat werkt beter dan negen losse foldertjes op de toonbank.’’
    Het doel van de samenwerking: de Keukenhof van de troon stoten. ,,Nergens vind je zo’n groot aangesloten bollengebied als in de Noordkop. De Keukenhof? Dat is leuk, maar eigenlijk moet je bij ons zijn. This is where the real magic happens.Dat moeten we de mensen duidelijk maken’’, aldus Vriend.
    ’Tulpen boven Amsterdam’ is een initiatief van Bloemendagen Anna Paulowna, Hortus Bulborum Limmen, Bloeiend Zijpe, Kleurrijk Julianadorp, Land van Fluwel Sint Maartenszee, Poldertuin Anna Paulowna, Tulpenexcursie Slootdorp, Lentetuin Breezand, Floratuin Julianadorp en Holland boven Amsterdam.

Noordhollands Dagblad