Strengere regels voor houtkachels

• maandag 11 februari 2019
  • Categorie: , ,
  • RIVM: fijnstof houtkachels net zo schadelijk als fijnstof verkeer.

Er komt geen verbod op het stoken met houtkachels. Wel komen er eerder dan gepland strenge eisen waaraan nieuwe kachels moeten voldoen.
    Dat maakte staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Water staat) half januari bekend.

Volgens het Rijksinstituut Voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is de fijnstof die houtkachels uitstoten net zo schadelijk als als de fijnstof van andere verbrandingsbronnen, zoals het verkeer.
    Daarom is het volgens het RIVM raadzaam de uitstoot ervan te beperken. Om die reden zouden vanaf 2022 strengere regels gelden voor nieuwe houtkachels.

Staatssecretaris tientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) wil de invoering ervan nu met 2 jaar vervroegen.

Een verbod op hout stoken vindt de staatssecretaris niet nodig. 'Wel wil ik mij inzetten om de belangrijkste gezondheidseffecten te beperken', schrijft Van Veldhoven in en brief aan de Tweede Kamer. Ook moeten kopers en  eigenaren van houtkachels beter worden voorgelicht over het gebruik. 'Met name door het gebruik van nat hout of door de kachel aan te steken bij weersomstandigheden waardoor de rook blijft hangen, kunnen de concentraties fijnstof lokaal erg hoog worden.'

Eigen Huis

'Warmtepomp wordt helemaal niet goedkoper'

Warmtepompen worden de komende jaren niet goedkoper. Ook niet als de vraag ernaar in Nederland verdubbelt.

Dat zei Arthur van Schayk begin januari in de Volkskrant.Van Schayk is bestuursvoorzitter van Remeha. Nederlands grootste fabrikant van verwarmingsapparaten. Zijn uitspraak is opvallend omdat die tegen de heersende theorie indruist dat warmtepompen de komende jaren goedkoper zullen worden, door innovatie en grotere vraag,

Een warmtepomp werkt nagenoeg hetzelfde als een airco en bevat dezelfde onderdelen. Jaarlijks worden in China en  Japan miljoenen airco's gemaakt. 'Dus het is echt niet zo dat we straks door schaalvoordelen grote prijsdalingen krijgen. Op 1 januari voor de koffiepauze werkt zo'n fabriek even voor warmtepompen, de rest van het jaar voor airco's', aldus Van Schayk in de Volkskrant.

Eigen Huis