Huis familie Imming in Wieringerwerf is ’illegaal’ en dus staan ze straks op straat

Hollands Kroon -  Wieringerwerf - De familie Imming heeft nog ruim twee weken om hun woning aan de Schelphorst 58 in Wieringerwerf te verlaten.
Mike Deutekom 14-2-2019

Van de gemeente Hollands Kroon mogen ze niet boven het transportbedrijf van vader Paul blijven wonen. ’Strijdig met het bestemmingsplan’, zo luidt het oordeel van de gemeente en van de commissie bezwaarschriften.
,,Dit probleem speelt al sinds vorige zomer’’, zegt trucker Paul Imming.
,,De gemeente zegt te gaan handhaven en wil ons gezin met drie kinderen op straat zetten. Hollands Kroon stelt dat we hier niet mogen wonen volgens het bestemmingsplan. En volgens het college van burgemeester en wethouders is er geen legalisatie mogelijk omdat er bedrijven met milieucategorie vier in de buurt zouden zitten of zich er kunnen vestigen. Een belachelijk argument’’, vindt Imming.

Legalisatie

Wethouder Theo Groot legt uit: ,,Ten eerste is er eerder besloten dat we als gemeente geen nieuwe woningen meer toelaten op bedrijventerrein Schelphorst. Op dit nummer stond eerder geen woning vermeld. We hebben serieus gekeken naar de mogelijkheid van legalisatie, maar dat kan niet volgens het bestemmingsplan. Het zou een beperking kunnen zijn voor bestaande bedrijven die in de milieuklasse 4.1 vallen. Als die daar bezwaar tegen aantekenen gaat het besluit zo weer van tafel bij de rechter. Naar onze mening kan legalisatie gewoon niet en de commissie bezwaarschriften heeft ons daarin gelijk gegeven.’’

Weggesaneerd

Imming vindt het een bijzonder verhaal.
,,Er staan overal woningen op Schelphorst. Mijn schoonouders wonen naast ons, boven keukenzaak De Keukenhof. Dat is nota bene onder hetzelfde dak. Op dit nummer heeft vanaf 1989 tot 2010 altijd een woning gezeten. Die is alleen toen met een foutje weggesaneerd in de administratie van de gemeente. Ze hebben destijds Schelphorst nummer 66 - een huis hier tegenover ons - laten slopen. Maar blijkbaar is toen onze huidige woning op papier verdwenen.’’

Koopakte

Het gezin heeft in 2016 het pand van de schoonouders van Imming gekocht. ,,Het was ons niet bekend dat hier niet gewoond mag worden. Anders hadden we het nooit gekocht. Juist omdat we het overnamen van mijn schoonouders hebben we dat ook verder niet bekeken. Het was immers altijd zo. In de koopakte staat ook gewoon dat we een woon/winkelpand hebben gekocht.’’
Imming is ten einde raad. ,,Als wij hier illegaal wilden wonen hadden we ons natuurlijk niet ingeschreven destijds. Nu staan Daphne en ik met onder drie kinderen Arjan (12), Carin (7) en Sietse (2) als het aan de gemeente ligt straks op straat. Alles zit er in, al ons spaargeld zit in dit pand, waar we dachten ons bedrijf te kunnen laten groeien en naast Daphnes ouders konden wonen. We moeten wel naar de rechter stappen om dit aan te vechten, het college van burgemeester en wethouders wil niet naar ons luisteren.’’
Noordhollands Dagblad

Het bestemmingsplan wordt er door wethouder Groot met de haren bij gesleept om toch maar te rechtvaardigen dat de gemeente correct heeft gehandeld.
Normaal veegt wethouder Groot zijn achterste af met bestemmingsplannen zolang het collega boeren of relaties betreft. De meest bizarre plannen worden gefaciliteerd door of het bestemmingsplan aan te passen of de zogenaamde "Kruimelwet" er met de haren bij te slepen ondanks dat die zelfde wet daar niet voor bedoeld is.
Een gezin met 3 kinderen moet dank zij de starre, asociale houding van een stel ambtenaren(wat zit er achter?) en het College hun huis uit. Het is een schande en het wordt eens hoog tijd dat het domme volk van Hollands Kroon wakker wordt en dat gespuis weg gaat stemmen, te beginnen met maart.

Zolang het arbeidsmigranten betreft kan alles, maar een Nederlands gezin moet vertrekken omdat het volgens een volstrekt incapabele GELOVIGE wethouder van het CDA niet kan. Hoe zou deze druiloor zondags in de kerk zitten??

Schandalig dat dit kan, op vele bedrijfsterreinen in Hollands Kroon zijn woningen boven bedrijfspanden. Oplossingsgericht werken dat is niet de sterkste kant van dit college. Mooi weer spelen met propaganda richting inwoners en media via de communicatie afdeling wel, dit zorgt echter voor een geheel vertekend beeld met de werkelijkheid.

Geezer zei

je bedoelt dat als de familie alsnog vergunning krijgt zij alsnog protest kunnen indienen tegen de bestaande bedrijven en hun zogenaamde overlast?

Bestemmingsplannen worden met de streek van een pen veranderd dus waarom nu niet zou ik zeggen.

Een flapdrol als wethouder Groot, die in 99 van de 100 gevallen een bestemmingsplan laat wijzigen houdt nu opeens voet bij stuk? Dit riekt naar volstrekte willekeur(misschien corruptie?), anders valt dit niet te verklaren.

MAD FRANK zei

Als je wethouder de Groot E 2500,- in zijn binnenzak stopt is een woonvergunning zo geregeld , bij de Groot werkt dat altijd.

Wethouder Groot van het CDA, de partij die menslievendheid voorstaat.
Deze partij incl. Groot is alleen menslievend als het voldoende geld opbrengt. Zelden zo'n stelletje Farizeeërs meegemaakt als dat stelletje CDA'ers in Hollands Kroon. Het zouden partijgenoten kunnen zijn van de VVD en de PvdA en natuurlijk de CU.

Het bestemmingsplan kan toch gewijzigd worden? De enige die daar last van heeft is de gemeente zelf. Het nog lege terrein tegenover deze woning wordt dan misschien minder waard.

Theo Moras zei

Voor de familie Imming is er een hele simpele oplossing
Gewoon het College wegsturen mogelijk stappen ze zelf al op zoal bij een eerdere motie het geval is geweest. Dan wordt de beslissing aan de gemeenteraad overlaten. En niet aan de coalitie partijen die over een meerderheid in de raad beschikken.
Waarschijnlijk komt dan het menselijke aspect boven drijven als er met hoofdelijke stemming een besluit zal worden genomen.

Theo, het moet nog maar blijken, de meeste raadsleden in Hollands Kroon van de coalitie durven niet tegen het coalitie-standpunt te stemmen. Enige hoop is er, de jonge raadsleden, die lijken een realistischer beeld van alles te hebben. Zo werd de RES (Regionaal Energietransitie Strategie) niet aangenomen maar voor kennisgeving en dat waren in heel Nederland heel weinig gemeenten, die er niet mee instemden.
Er is nog hoop dat het nuchtere Noordhollandse verstand stand houdt!